::..Sila paksa,, berhemah meneguR..::

Ehsan..Google

Bismillahirahmanirahim..
Assalammualaikum WBT..

Jom kita berselawat ke atas Rasulullah SAW..selamat berhujung minggu bagi yang sedang bercuti..dan selamat menjalankan tugas bagi yang sedang berada di tempat kerja..lakukan semua kerana Allah..walau sekadar mengutip sampah kecil bersebelahan bakul sampah..syukur atas setiap nikmat..alhamdulillah..

Baik,, bersopan santun,, lemah lembut,, adoii..itulah yang selalunya disukai..ye tak..mencanak peratusan yang meng"like"..suara lantang,, suka cakap menengking,, muka  garang,, serius memanjang..pasti berada di tempat tercorot..betul tak..tak payah fikir panjang klik terus "unlike"nya..namun tanpa kita sedar,, kita ini memangnya suka menilai..macam mengaudit 5 S gitu kaedahnya ye..huhu..tanpa berfikir,, tidak menilai wajarnya di mana..ingat sesuatu yang berlaku pasti bersebab,, itu semua gerakkan dari Pencipta kita..dah kalau kerjanya nak ponteng sekolah saja..pak imam pun boleh jadi raksaksa marah anaknya..mulut tak berapi tapi kata katanya berbisa..biar sentap sekarang,, di dunia tanggung..di akhirat jawab..

Pandu cermat,, insyaAllah banyak nyawa selamat..amin..sebelum mulakan perjalanan..baca doa dulu..tak lama pun..apa pun jenis kenderaan yang kita naiki ye..kalau boleh berhenti rehat di RnR tu berjam jam..apa salahnya ambil sedikit masa untuk berdoa sebelum mulakan pemanduan..ye tak..walaupun bawa gerabak nak pergi kutip buah kelapa sawit je pun..ingat..ajal maut itu rahsia Allah..befitu juga bila kita mahu menegur atau bercakap..mesti berhemah..cukuplah dengan menggunakan bahasa yang sopan dan tertib..tidak perlulah hinggakan orang terlentok lena berpeta peta bagai..kesian..ingat..berpada padalah ye..

Jangan kita berasa sedih andai rasa kurang atau tidak dihargai pada setiap nasihat atau teguran yang cuba disampaikan..kerana kita telah dan sedang berpesan pesan pada kebaikkan..mungkin kesan perubahan itu bakal menjadi bekalan amal kebajikan kita setelah kita sudah tiada lagi..insyaallah..
Previous
Next Post »

11 comments

Write comments
azrinna nur
AUTHOR
May 25, 2014 at 4:02 PM delete

Good sharing. Betullah nak tegur orang gunakan bahasa yang mudah dan sopan, walau mungkin dia tak dengar hari ini, esok dia dengar.

Reply
avatar
May 25, 2014 at 7:03 PM delete

kalau dah marah, dah naik geram, marah tak ingat dunia.. biasalah, syaitan duk mencucuk2 sampai sakit hati.. istighfar banyak2 kan kak :) menegur pun ada caranya yang nabi Muhammad dah beri garis panduan..

Reply
avatar
May 27, 2014 at 3:19 PM delete

Seeloknya kalau nak menegur janganlah di depan org ramai. Tak pepasal mengaibkan orang tersebut :) Slow talk! Hihi

Reply
avatar
Cik Arina
AUTHOR
May 28, 2014 at 12:23 PM delete

betul jugak tu tapi org yg ditegur tu perlu jugak terima dgn hati yg terbuka , ikhlaskan je walau ia memeritkan , mugkin satu ujian utk kita , kita yg beri teguran dan menerima teguran mesti positif kan fikiran , jgn ad unsur lain. tabarakallah =)

Reply
avatar
Cik Arina
AUTHOR
May 28, 2014 at 12:24 PM delete

betul jugak tu tapi org yg ditegur tu perlu jugak terima dgn hati yg terbuka , ikhlaskan je walau ia memeritkan , mugkin satu ujian utk kita , kita yg beri teguran dan menerima teguran mesti positif kan fikiran , jgn ad unsur lain. tabarakallah =)

Reply
avatar
Mar Mansor
AUTHOR
May 29, 2014 at 5:51 PM delete

teguran secara berhemah

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
June 1, 2014 at 9:36 PM delete

@Nadratul Syazwana
Cara itulah sebaiknya..jaga hati orang..dapat pahala..

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
June 1, 2014 at 9:37 PM delete

@Cik Arina
Sama sama berlapang dada dan fikiran kan..

Reply
avatar

Sepatah Dua Kata Kalian Amat PC Hargai..TERIMA KASIH.. EmoticonEmoticon