..::PedulI::..

Sumber::Google

Bissmillahirahmanirrahim..
Assalammualaikum wbt..

Syukur alhamdulillah..padaMU Ilahi yang menghidupkan dan mematikan..yang mentadbir sekalian alam..begitu indah untuk didiami..alhamdulillah..yang berpuasa, qada puasa..selamat berpuasa..tak kurang juga yang sibuk buat persiapan akhir untuk ke alam perkahwinan..nak meraikan ramadhan dan syawal dengan insan tersayang gitu katanya..eloklah menjadi yang halal..ada juga yang sedang menahan sakit dan debaran untuk melihat zuriat lahir ke dunia..banyakkan berzikir..semuanya milik Allah..pinjaman juga ujian di dunia..

Rasa ingin tahu ada pada setiap insan..betul tak..kalau di kampung,, hari hari skodeng ayam betina dalam kotak tu..hai hari ini berapa bijilah kau bertelur Hitam..riuhnya macam berpuluh biji...hehe rupanya belum bertelur lagi..berketok..ketok..takut nak masuk kotak..ada banyak semut api..adoii lahai Hitam..iyelah nak bertelur pun kena selesa..hehe..Hitam tak minta bilik hotel 5 star pun dah syukur..amboi..cukuplah boyfriend tolong teman..tunggu tepi kotak..moral support agaknya..itu dunia haiwan..jangan kita terjebak ke dunia mereka..nauzubillah..kerana Allah cipta kita sebagai manusia,sebaik baik kejadian..

Marah itu tanda sayang,,kalau keterlaluan dera pulak kisahnya..kan Rasulullah SAW dah ajar kita bagaimana mentarbiah keluarga dengan sebaiknya..ikut saja..insyaAllah..yang penting mesti rajin menuntut ilmu..supaya sentiasa berilmu..bila dah berilmu jangan pula sombong,bongkak..nanti Allah tarik semula nikmat ilmu itu..andai ada rasa sedikit riak..cepat cepat beristighfar..moga Allah ampunkan kita..''ala cakap gurau saja pun"...tak salah bergurau..yang salahnya bila gurauan itu membawa mendung yang berpanjangan..

Kesusahan orang ujian kita..kegembiraan kita kadangkala menjadi dugaan orang lain..kembali bagaimana hati itu mentafsir situasi..kadangkala kita rasa nasib tidak menyebelahi,, sentiasa dirundung malang..Yakinlah itu tanda Allah peduli akan diri kita..
Previous
Next Post »

15 comments

Write comments
Kakzakie
AUTHOR
May 6, 2014 at 3:37 PM delete

Sedangkan dlm kita sedang bergembira tak mustahil tiba-tiba ada nada duka dtg tanpa diduga. Kita ni sebenarnya memang tak ada kemampuan tanpa DIA. Ilmu yg diberi dan apa juga yg kita miliki pun pinjaman semata-mata. Sampai masa semuanya akan ditinggal begitu saja.

Jadi manfaatkan ilmu yg ada ke arah kebaikan asal aje jgn ada rasa riak/ujub - nauzubillah. takut dgn syaitan yg menggoda tak henti-henti..

Reply
avatar
Nurul Hidayah
AUTHOR
May 6, 2014 at 4:39 PM delete

Alhamdulillah, timekasi atas perkongsian ini..

Reply
avatar
Yumida Huda
AUTHOR
May 6, 2014 at 6:54 PM delete

dunia skrg makin bertambah2 kes jenayah. jenayah pd org lain, jenayah pd keluarga sendiri, jenayah pd anak sendiri. moga kita sentiasa beringat akan hari akhirat nanti.

ramai kengkwn yumida nak bersalin bulan mei ni. moga dipermudahkan buat mereka.

Reply
avatar
tenku butang
AUTHOR
May 6, 2014 at 9:44 PM delete

sebab tu kadang bila kita gembira, tak boleh terlalu gembira sangat kan, kena control gak sebab kadang kalau terlebih suka kang ada jea sesuatu yang sedih datang tiba2 lak.. kan..

Reply
avatar
May 7, 2014 at 3:32 PM delete

kalau terlampau ambil peduli hal orang pun tak boleh jugak.. jadi, biasa2 jela supaya tak dicop suka jaga tepi kain orang :)

Reply
avatar
Lieya Von Jay
AUTHOR
May 7, 2014 at 4:34 PM delete

assalam kak :) lama xjenguk akak di sini :) memang best kalo ada yang caring psl kita especially yg tersyg

Reply
avatar
May 7, 2014 at 4:45 PM delete

Allahu Akbar...mendalam betul maksud entri ni...Sama2lah berusha melakukan yg trbaik sebagai hamba kepadaNya..

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
May 7, 2014 at 10:55 PM delete

@Kakzakie
Betul kak..kadangkala hasutan syaitan itu buat kita hanyut dan lalai seketika..nauzubillah..

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
May 7, 2014 at 10:58 PM delete

@Yumida Huda
Betul..kadangkala bersama darah daging sendiri juga dirasakan terancam..moga tidak berlarutan masalah sebegini..kita sama sama doakan mereka mudah melahirkan..

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
May 7, 2014 at 11:00 PM delete

@tenku butang
Betul..jadi kita besederhana saja dalam segala urusan..

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
May 7, 2014 at 11:01 PM delete

@Nurul Farahizzati Zakaria
Betul..berpada padalah dalam setiap tindakan..

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
May 7, 2014 at 11:02 PM delete

@Lieya Von Jay
Waakaikummusalam lieya..amboi..betul tu..lagi lagi kalau yang halal..betul tak??

Reply
avatar
cLovErX
AUTHOR
May 13, 2014 at 12:41 PM delete

Yakin pada Allah..itu semestinya (^_^)

Reply
avatar

Sepatah Dua Kata Kalian Amat PC Hargai..TERIMA KASIH.. EmoticonEmoticon