::..Terma dan syaraT..::

from Google

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم

Bakal pak mertua : kau tahu mengji Al Quran tak?solat?..
Bakal anak menantu : tahu pakcik..**hui seram misai melentik..
Bakal Pak mertua : Bagus..boleh jadi imam yang baik untuk isteri dan anak-anak..**senyum kambing..
Bakal pak mertua : Kau pandai berenang tak?..
Bakal anak menantu : pandai pakcik..**berenang katak..
Bakal pak mertua : bagus,,supaya anak pakcik tak lemas mandi di pantai bila korang pergi honeymoon..
Bakal pak mertua : kau reti memasak tak?..**boleh tumpang makan sekali..ke berkali-kali..hehe
Bakal anak menantu : reti pakcik..**idolaku chef wan..
Bakal pak mertua : bagus..senang la nak bersalin setiap tahun..meriah ramai cucu..hehe..

Masa terus berlalu..berganti tahun..corak hidup,pemikiran,pengetahuan semakin berubah..pendek kata lebih style..alhamdulillah..kalau dulu anak-anak lepasan sekolah walau bijak macam mana pun pengakhiran ke dapur juga..tidak hairan muda lagi tapi anak dah tinggi sama mak ayah bila berjalan..dulu anak belum habis sekolah orang dah masuk meminang..tapi sekarang open minded..kadangkala perkara tidak sewajarnya pun di ``open minded`` kan..eh boleh gitu..hehe..

Bakal pak mertua : awak kerja apa?betul nak kawin dengan anak pakcik?sanggup bagi hantaran tinggi?anak pakcik berjawatan,berpangkat,bergaji besar,dihormati..lulusan luar negara..
Bakal anak menantu : **biji mata terkebil-kebil,,tergolek-golek,,tersipu-sipu,,
Bakal pak mertua : sanggup?mampu?boleh?
Bakal anak menantu : Saya mencari isteri seperti Saidatina Khadijah dan Aisyah puteri Rasulullah akhlaknya,,pandai menjaga batasan auratnya,tutur katanya,mentaati Allah kerana saya yakin bila seorang wanita itu mentaati Allah..dia pasti boleh mentaati bakal suaminya..itu lebih bernilai dan tidak mampu dinilai dengan wang ringgit sekali pun..boleh pakcik?
Bakal pak mertua : **biji mata terkebil-kebil,,tergolek-golek,,tersipu-sipu,,

Mungkin bagi sesetengah orang berpendapat yang dulu-dulu tu kuno..tak canggih..tak style..tak itu..tak ini..tanpa kita sedari yang dulu-dulu tu lebih berharga..lebih asli style nya..kita wajar mengikut perkembangan semasa,kecanggihan yang ada..namun kita juga mesti bijak mengasingkan antara hukum yang disyariatkan dengan hukum ciptaan duniawi..nas-nas dalam Al Quran itu sesuai sepanjang zaman,,jadi jadikan ia sebagai panduan.. J..nak masuk syurga pun ada syarat tau..hehe..
Previous
Next Post »

12 comments

Write comments
January 16, 2014 at 2:37 PM delete

orang sekarang, bukannya nak senangkan perkahwinan, tapi menyusahkan.. siap buat loan beribu2 bagai.. haih.. semoga saya dijauhi daripada golongan tersebut.

Reply
avatar
Kakzakie
AUTHOR
January 16, 2014 at 3:57 PM delete

Terjadi depan mata kakak ni PC (ada pertalian dgn keluarga kakak). Isteri lulusan luar negara siap ada klinik mata dan kedai cermin mata, perempuan yang baik (mudah kata muslimah). Menikah lelaki lulusan luar negara juga (Jordan) tapi sayangnya tiap tahun beranak tanpa bantuan pembantu (suami tak benarkan). Anak dia sekarang dah 6 yg besar baru 7 tahun bayangkan. Baru-baru ini kakak jumpa kurus melidi dan macam tak ceria siap kakak dia kata dah kena makan ubat penenang (stress sangat jadi macam gila).

Sungguh kakak tak sangka lelaki/suami yg baik tapi akal tak panjang. Sekarang klinik diurus partnernya aje dan kedai dia pembantu yg jaga. Sesekali aje dia ke kedainya. Kesian...

So... kalau dunia dan akhirat tak diseimbangkan pun susah jadinya walau kelihatan macam bagus.

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
January 16, 2014 at 4:03 PM delete

Betul zie..kalau boleh yang mudah tu kita senangkan lagi..agar semua insan dapat mengecapi kebahagiaan..amin..

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
January 16, 2014 at 4:18 PM delete

MasyaAllah..sedihnya kan kak bila ianya terjadi dalam keluarga kita..hidup ni tidaklah lama mana..kalau boleh kita kecapilah nikmat bahagia dan gembira itu dalam erti yang sebenar..itulah dia..ujian Allah sukar diduga..betul kak..yang utama dunia akhirat biarlah seimbang., kesian wahai kaum hawa..wanita,, isteri untuk disayangi dan dilindungi..amanah Allah..moga Allah tingkatkan kesabaran kita semua..amin..

Reply
avatar
Niesa
AUTHOR
January 16, 2014 at 4:53 PM delete

Betul2.. Sekarang ni mmg ssh bila wang ringgit jadi ukuran...ayah niesa dh pesan siap2 nnti sok lusa niesa nk kawen dia xnk ssh kan bakal suami sbb sekarang ni abg niesa nak kawen terpaksa buat loan...kesian kt dia asyik tangguh sbb loan x approve...hmmm.. :(

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
January 16, 2014 at 5:29 PM delete

Kan..besederhanalah sebab kehidupan selepas berumah tangga tu lebih utama..hidup seharian memang perlukan duit untuk kelangsungan hidup..tapi kebahagiaan itu bukan semata mata berlandaskan kemewahan..toleransi,bertolak ansur..yang utama restuibu bapa..redha Allah..amin..

Reply
avatar
Cik Yaya
AUTHOR
January 16, 2014 at 8:22 PM delete

asalamualaikum kak, nice entry.. mcm tahu2 je kan..hehe..
orang sekrg ni lebih pentingkan harta, pangkat dan semua benda dunia sampai kadang buta akan akhirat..
setinggi2 nilai wanita adalah yang rendah maharnya tapi tinggi ilmu agamanya.. ^_^

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
January 16, 2014 at 8:44 PM delete

Waalaikummusalam yaya..terima kasih dik..cara kebetulan tu..risau tengok cara sekarang ni..timbulkan tekanan..terutama bagi pihak lelaki dan kesian juga pihak perempuan ..kadangkala kedua dua belah pihak ok..saudara mara terdekat pula..itulah ujian datang pelbagai cara..akak setuju dengan yaya..biarpun mahar rendah tapi akhlaknya terpuji..itu yang terbaik..amin..

Reply
avatar
January 16, 2014 at 10:42 PM delete

yer betul
zaman sekrg
hantaran kawen kebykkannya semua tinggi2 belaka

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
January 17, 2014 at 11:38 AM delete

Kalau boleh besederhanalah..andai berkemampuan..ada rezeki..alhamdulillah.. :)

Reply
avatar
Gee Lion
AUTHOR
January 17, 2014 at 1:41 PM delete

cik perdu cinta,
sekarang terma dan syarat tertakluk kepada ketinggian pendidikan seseorang kan. soal agama tak lagi dipandang berat. hurmm..
scr tak langsung, melewatkan usia berkahwin bagi golongan-2 tertentu.
hurmmmm lagi.....

salam perkenalan. terjah dari Ida Scripters. =3

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
January 20, 2014 at 2:20 PM delete

itulah yang sangat menyedihkan ida..sepatutnya dahulukan agama kan..

Reply
avatar

Sepatah Dua Kata Kalian Amat PC Hargai..TERIMA KASIH.. EmoticonEmoticon