::..Selayak..dan..sewajarnyA..::


بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم

Alhamdulillah dah 9 hari kita berada di tahun 2014..syukur sangatkan..yang ada sambut tahun baru dengan linangan air mata kerana kehilangan insan tersayang..yang ada gembira keringan kerana menerima apa yang dihajatkan..begitulah lumrah kehidupan.setiap orang ada bahagian masing-masing..dan kita berdoa mohon agar semuanya diberi ketabahan..aminn J

Alhamdulillah rezeki kita ada..kerana kita rajin berusaha..tak kisahlah berniaga ikan masin ke..kitalah majikan..kita jugalah pekerja..on..asalkan halal..walau betis sampai bersimpul urat hijau dok sakan kayuh basikal keliling kampung..atau bermajikan..pun ok asalkan jujur menjalankan tugas yang di amanahkan..sebahagian rezeki itu apa salahnya beli kenderaan sedikit besar dan selesa selain motor..maklumlah setiap orang mampu..tak salah kerana kenderaan itu satu keperluan..tapi bila sering bertukar ganti kerana brand..ha itu kehendak..pun tidak salah juga..kan mampu..syukur..asal hati itu tidak bertitik hitam..

Buat baik biar berpada,,jahat tidak sekali-kali..kalau kita sering buat baik dan orang memuji..alhamdulillah..senyum simpul..sampai terkedu urat..syukur kerana itu memang sewajarnya..tapi jangan kita lupa diri..ikutlah resam padi..jadi tak salahlah kalau melakukan kesalah juga perlu di hukum supaya menjadi pengajaran pada orang lain juga..balasan akhirat??insyaAllah andai kita bertaubat Allah akan hapuskan dosa kita..kuali yang hitam kalau hari-hari diberus akan putih juga..dengan syarat hati-hati ketika menggosok takut bocor sana sini..

Syahidah pertama yang pertahankan Agama Islam..Sumayyah,,suaminya Yasir juga anak mereka Ammar..betapa beratnya seksaan yang diterima namun keimanan kepada Allah tidak sedikit pun tercalar..
Rasulullah SAW bersabdaBersabarlah wahai keluarga Yasir, kerana tempat yang dijanjikan bagi kalian ialah syurga”.
Rasulullah SAW mendoakan keluarga Yasir, “Ya Allah, janganlah Engkau seksa seorang pun dari keluarga Yasir dengan api neraka”.
Begitu juga wanita solehah gigih ini..Masyitah tukang sisir rambut anak Firaun..dia sekeluarga diseksa sezalimnya lantaran keimanan yang teguh pada Allah langsung tidak berbelah bahagi..haruman kuburnya mampu dihidu Rasulullah SAW semasa peristiwa Israk Mikraj..

Previous
Next Post »

16 comments

Write comments
January 9, 2014 at 12:49 PM delete

deep.. rasa bersemangat baca entri ni kak.. tq :)

Reply
avatar
January 9, 2014 at 1:31 PM delete

As Salam, Bunda singgah...

Reply
avatar
careno
AUTHOR
January 9, 2014 at 2:34 PM delete

Salam... terima kasih sudi singgah di blog saya... nice sharing...

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
January 9, 2014 at 2:48 PM delete

hehehe..yeke..alhamdulillah..mesti kena bersemangat hari-hari tau..kalau jumpa kegagalan..cepat-epat bangkit..kalau menemui kejayaan bersyukur.. :)

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
January 9, 2014 at 2:49 PM delete

Waalaikummussalam bunda..alhamdulillah terima kasih bunda.. :)

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
January 9, 2014 at 2:51 PM delete

Waalaikummussalam..sama-sama..meluaskan ukhwah..kutip ilmu yang ada untuk kegunaan pada masanya insyaAllah..terima kasih..tegurlah saya yang masih hijau dalam dunia blogger ini.. :)

Reply
avatar
Deqla Manjew
AUTHOR
January 9, 2014 at 3:08 PM delete

deqla akui.. deqla menyambut tahun baru ni dgn semangat yg hilang.. skng ni tgh cuba kuatkan semangat...terima kasih yer atas pemangkin semangat yg akak tunjukkan dlm entri ni...

Reply
avatar
Deqla Manjew
AUTHOR
January 9, 2014 at 3:09 PM delete

oppss.. pc..deqla xtahu usia pc.. so deqla terpanggil akak plak.. tgk gaya penulisan nmpk matang..tu yg terpanggil akak kot.. hihi :)

Reply
avatar
Kakzakie
AUTHOR
January 9, 2014 at 4:33 PM delete

Untuk menjadi Masyitah dan Sumayyah rasanya memang kita tak mampu tapi berusaha menjadi wanita solehah kena ada dlm diri kita. Itulah sebab bila dipuji ni bukan tak suka tapi bimbang bisikan syaitan membuat kita jadi riak/ujub - nauzubillah... kakak takut inilah PC.

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
January 9, 2014 at 4:35 PM delete

Sesuatu yang berlaku itu pasti ada hikmahnya..kalau tidak untuk kita untuk orang lain.,.doa sentiasa minta agar Allah pulihkan semangat deqla..untuk meneruskan kehidupan mendatang..aminn..

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
January 9, 2014 at 4:42 PM delete

Tak jadi masalah deqla..akak pun boleh..sekurang-kurangnya akak boleh perbaiki diri..insyaAllah..tak ada salahnya.. :)

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
January 9, 2014 at 4:46 PM delete

Kita tak mampu menjadi mereka kak..tapi kita ambil dan semai benih semangat yang ada pada mereka dalam membuktikan rasa kasih,, sayang dan cinta pada Allah dan agama..semangat dan pendirian yang teguh,, insyaAllah..pujian ini kadangkala membina..tapi paling PC takuti ianya boleh membinasa..jauhkanlah..

Reply
avatar
Aku Penghibur
AUTHOR
January 9, 2014 at 9:18 PM delete

Alhamdulilah, setiap apa yang terjadi pasti ada hikmah untuk kita.. dalam hidup ini boleh nak buat baik dan jangan sampai orang mempergunakan kita.. awal tahun baru ini di uji dengan banyak pekara.. tetapi acik bersyukur kerana ALLAH sayang acik

Reply
avatar
Niesa
AUTHOR
January 9, 2014 at 10:14 PM delete

salam..terima kasih share entry yg menarik.. :)

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
January 10, 2014 at 11:08 AM delete

Betul acik..ada hikmah pada setiap dugaan yang Allah beri pada kita..kadangkala kita sedikit terlewat untuk menikmati kemanisannya.. tapi kalau sabar..insyaAllah..semakin kita diuji..semakin kita ingat padaNYA..aminn..

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
January 10, 2014 at 11:10 AM delete

Waalaikummussalam..sama sama..terima kasih singgah dan tinggal jejak..alhamdulillah..

Reply
avatar

Sepatah Dua Kata Kalian Amat PC Hargai..TERIMA KASIH.. EmoticonEmoticon