::..Selayak..dan..sewajarnyA..::


بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم

Alhamdulillah dah 9 hari kita berada di tahun 2014..syukur sangatkan..yang ada sambut tahun baru dengan linangan air mata kerana kehilangan insan tersayang..yang ada gembira keringan kerana menerima apa yang dihajatkan..begitulah lumrah kehidupan.setiap orang ada bahagian masing-masing..dan kita berdoa mohon agar semuanya diberi ketabahan..aminn J

Alhamdulillah rezeki kita ada..kerana kita rajin berusaha..tak kisahlah berniaga ikan masin ke..kitalah majikan..kita jugalah pekerja..on..asalkan halal..walau betis sampai bersimpul urat hijau dok sakan kayuh basikal keliling kampung..atau bermajikan..pun ok asalkan jujur menjalankan tugas yang di amanahkan..sebahagian rezeki itu apa salahnya beli kenderaan sedikit besar dan selesa selain motor..maklumlah setiap orang mampu..tak salah kerana kenderaan itu satu keperluan..tapi bila sering bertukar ganti kerana brand..ha itu kehendak..pun tidak salah juga..kan mampu..syukur..asal hati itu tidak bertitik hitam..

Buat baik biar berpada,,jahat tidak sekali-kali..kalau kita sering buat baik dan orang memuji..alhamdulillah..senyum simpul..sampai terkedu urat..syukur kerana itu memang sewajarnya..tapi jangan kita lupa diri..ikutlah resam padi..jadi tak salahlah kalau melakukan kesalah juga perlu di hukum supaya menjadi pengajaran pada orang lain juga..balasan akhirat??insyaAllah andai kita bertaubat Allah akan hapuskan dosa kita..kuali yang hitam kalau hari-hari diberus akan putih juga..dengan syarat hati-hati ketika menggosok takut bocor sana sini..

Syahidah pertama yang pertahankan Agama Islam..Sumayyah,,suaminya Yasir juga anak mereka Ammar..betapa beratnya seksaan yang diterima namun keimanan kepada Allah tidak sedikit pun tercalar..
Rasulullah SAW bersabdaBersabarlah wahai keluarga Yasir, kerana tempat yang dijanjikan bagi kalian ialah syurga”.
Rasulullah SAW mendoakan keluarga Yasir, “Ya Allah, janganlah Engkau seksa seorang pun dari keluarga Yasir dengan api neraka”.
Begitu juga wanita solehah gigih ini..Masyitah tukang sisir rambut anak Firaun..dia sekeluarga diseksa sezalimnya lantaran keimanan yang teguh pada Allah langsung tidak berbelah bahagi..haruman kuburnya mampu dihidu Rasulullah SAW semasa peristiwa Israk Mikraj..

PeRdU cINta

Lifestyle Personal Blog - Menjaga rasa cinta.Pengalaman diolah menjadi artikel. JUA AZURA | ISTERI & BLOGGER | ASAL BATU PAHAT JDT | UNTUK REVIEW : EMAIL KE teratakcomelkita8384@gmail.com twitter rss instagram facebook

16 Ulasan

TERIMA KASIH selalu menyokong PERDU CINTA

  1. deep.. rasa bersemangat baca entri ni kak.. tq :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. hehehe..yeke..alhamdulillah..mesti kena bersemangat hari-hari tau..kalau jumpa kegagalan..cepat-epat bangkit..kalau menemui kejayaan bersyukur.. :)

      Padam
  2. Balasan
    1. Waalaikummussalam bunda..alhamdulillah terima kasih bunda.. :)

      Padam
  3. Salam... terima kasih sudi singgah di blog saya... nice sharing...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikummussalam..sama-sama..meluaskan ukhwah..kutip ilmu yang ada untuk kegunaan pada masanya insyaAllah..terima kasih..tegurlah saya yang masih hijau dalam dunia blogger ini.. :)

      Padam
  4. deqla akui.. deqla menyambut tahun baru ni dgn semangat yg hilang.. skng ni tgh cuba kuatkan semangat...terima kasih yer atas pemangkin semangat yg akak tunjukkan dlm entri ni...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sesuatu yang berlaku itu pasti ada hikmahnya..kalau tidak untuk kita untuk orang lain.,.doa sentiasa minta agar Allah pulihkan semangat deqla..untuk meneruskan kehidupan mendatang..aminn..

      Padam
  5. oppss.. pc..deqla xtahu usia pc.. so deqla terpanggil akak plak.. tgk gaya penulisan nmpk matang..tu yg terpanggil akak kot.. hihi :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tak jadi masalah deqla..akak pun boleh..sekurang-kurangnya akak boleh perbaiki diri..insyaAllah..tak ada salahnya.. :)

      Padam
  6. Untuk menjadi Masyitah dan Sumayyah rasanya memang kita tak mampu tapi berusaha menjadi wanita solehah kena ada dlm diri kita. Itulah sebab bila dipuji ni bukan tak suka tapi bimbang bisikan syaitan membuat kita jadi riak/ujub - nauzubillah... kakak takut inilah PC.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kita tak mampu menjadi mereka kak..tapi kita ambil dan semai benih semangat yang ada pada mereka dalam membuktikan rasa kasih,, sayang dan cinta pada Allah dan agama..semangat dan pendirian yang teguh,, insyaAllah..pujian ini kadangkala membina..tapi paling PC takuti ianya boleh membinasa..jauhkanlah..

      Padam
  7. Alhamdulilah, setiap apa yang terjadi pasti ada hikmah untuk kita.. dalam hidup ini boleh nak buat baik dan jangan sampai orang mempergunakan kita.. awal tahun baru ini di uji dengan banyak pekara.. tetapi acik bersyukur kerana ALLAH sayang acik

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul acik..ada hikmah pada setiap dugaan yang Allah beri pada kita..kadangkala kita sedikit terlewat untuk menikmati kemanisannya.. tapi kalau sabar..insyaAllah..semakin kita diuji..semakin kita ingat padaNYA..aminn..

      Padam
  8. salam..terima kasih share entry yg menarik.. :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikummussalam..sama sama..terima kasih singgah dan tinggal jejak..alhamdulillah..

      Padam
Terbaru Lebih lama