::..RenjataN..::

sumber : Google

Assalammualaikum,,
Ya Rabb
Selawat dan salam buat Rasul junjungan SAW

Alhamdulillah cuaca cerah hingga ke petang hari ini..walaupun angin bertiup kuat..meliuk lintuk dahan dan pelepah pokok..bunga berguguran..melayang dibawa angin.. walau pandangan mata tidak mampu melihat sang bayu..memadai dapat merasai kedinginannya itu..syukur dengan nikmat Allah berikan..

Bila berjumpa saudara mara,sahabat handai,, atau berziarah..kita diajar untuk memberi salam juga berjabat tangan,,budak kecil pun pandai beri salam..walaupun versi yang kadangkala tak dapat dikesan bahasanya dari negara mana..hehe..bila assalammualaikum bertukar tam tim tom..tak pun ooommm..sekurang kurangnya mereka tahu adab..ye tak..tidaklah sergah dari belakang melulu..kesian kawan tu tercekik batang jagung..terperanjat bukan main..tak sempat nak hadiahkan kita sup selipar saiz 8..dah masuk ward..bukan ke kejam kita..nauzubillah..ingat nak bergurau ada batasannya ye..

Ada bahagia,, ada derita..lumrah kehidupan kita..setuju?zon selesa kadangkala buat kita lalai..apatah lagi andai setiap apa yang diingini mudah untuk terlaksana..ok..alhamdulillah itu rezeki..pastinya kita lipat gandakan tanda kesyukuran itu dengan lebih istiqhomah melaksanakan suruhanNYA,dan meninggalkan laranganNYA..boleh?yes yang mengangguk tu sangat comel♥..namun tarbiah diri agar bersedia untuk menghadapi ujian Allah..mungkin ujian itu teguran Allah pada kita,amaran agar tidak terusan tergelincir dari landasan...insyaAllah..

PeRdU cINta

Lifestyle Personal Blog - Menjaga rasa cinta.Pengalaman diolah menjadi artikel. JUA AZURA | ISTERI & BLOGGER | ASAL BATU PAHAT JDT | UNTUK REVIEW : EMAIL KE teratakcomelkita8384@gmail.com twitter rss instagram facebook

15 Ulasan

TERIMA KASIH selalu menyokong PERDU CINTA

  1. Setujuu..kdg2 Allah cuba nak uji bila ala bg derita...bila kita cuba berubah kearah lebih baik Allah bg ujian/dugaan bertimpa2 agar kita sentiasa tabah..inshaAllah.. :)

    BalasPadam
  2. anak mama yang sufi ni, pandai salam tak kira orang, solat pun rajin, sebelum tidur mesti dia solat dulu, kelakar pun ada, bila mama tanya, sufi buat apa?, sufi solat ek.. siap angguk...

    BalasPadam
  3. @Niesa
    Betul dengan cara itu kesabaran kita semakin bertambah..insyaAllah..

    BalasPadam
  4. @Norhasniza Khalid
    Allahuakbar bagus tu mama..mesti comel..hehe..mama terus bagi sokongan..moga sufi dan kakak jadi anak yang solehah..susah mama kita nak tengok budak budak yang suka solat tanpa di suruh atau dimarah terlebih dulu..

    BalasPadam
  5. Hhuhuhhuuhu... teringat Abak pada adik abk yg kecil ... bagi salam dah pbdai tapi bunyinya lucu maklumlah baru nk blajar bcakap.. In Shaa Allah.. yg baik kita amalkan..

    BalasPadam
  6. Renjatan hebat bila lelaki dan perempuan yg tak sepatutnya bersalam PC. Boleh aje mengucap salam tapi tak payahlah hulur tangan. Angguk kepala tanda hormat dah jauh lebih baik...

    Masa kecik tak apalah salam tapi bila dah mumayyiz masa diperkenalkan sebab bila dah baligh kena tahu bezakan mana yg boleh dan tak boleh. Tak boleh larung semacam aje. Wallahu'alam..

    BalasPadam
  7. @Abak Lorong Cinta
    Daripada mereka tidak tahu dan ibarat rebung itu kita mula didik..agar kelak menjadi insan umpama buluh yang mudah dilentur..hehe..

    BalasPadam
  8. @Kakzakie
    Betul kak..adab dan adat..hukum dan tradisi..kadang dicampuradukkan..moga kita tidak terkeliru dan bercelaru dengan situasi sebegini..

    BalasPadam
  9. renjatn perubahan hidup ,..jangan biarkan kita dalam kehidupan terlalu selesa.. dan bergurau berpada-padalah

    BalasPadam
  10. Salam ukhwah, 1st time datang ke sini.. done follow anda.... dari : http://thescreammer.blogspot.com/

    BalasPadam
  11. bg slm atau sapaan sebelum menegur tu mmg sgt2 penting..klo main sergah..org pun sakit ati nk lyn..hmm..=)

    BalasPadam
  12. @Aku Penghibur
    Betul acik..besederhanalah kerana ujian Allah itu tidak terduga..

    BalasPadam
  13. @MyCherita
    Salam ukhwah kembali ye..terima kasih sudi follow..dan PC akan berkunjung kembali..insyaAllah..

    BalasPadam
  14. @Ai Syah
    Ucapan salam itu satu doa..kalaupun tidak membari salam..bertegur sapalah dengan penuh sopan dan adab..

    BalasPadam
Terbaru Lebih lama