::..Kongsi pusaT..::

sumber google

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم
Sedari kita masih di alam rahim lagi berkat kesedaran ibu bapa..mereka gigih menabung untuk kita..tak banyak pun tapi kerana kerajinan dan sikap tak pernah jemu itulah yang sedikit menjadi banyak..sediakan payung katanya..tak hujan pun tak apa kerana cuaca panas pun payung tetap berguna juga..alhamdulillah..berbanding sekarang lebih banyak kaedah untuk ibu bapa melindungi anak anak dalam bentuk simpanan..nak dengan tidak saja..kaedah dan tempatnya juga harus diambil kira dan tidak dipandang mudah harapnya..yang utama keberkatan mesti didahulukan..kemudian keuntungan..ibu bapa role model terbaik anak anak..

Tinggi sama didaki..lurah sama dituruni..hati gajah sama dilapah,,hati kuman sama sikit dirasai..zaman kecil kecil kongsi apa saja on tak kisah dia sepupu ke,,anak jiran ke..gula gula,,jajan,,air sirap bandung selasih ok..maklumlah budak budak..walaupun dah seminggu kawan tu tak gosok gigi..haus punya kes bagi juga sesedut dua air..hehe..akrab yang melampau sampai kutu pun di faraid kann..adoii..naik rabak kulit kepala di garu-garu..dan naik bengkak juga peha kena cubit kerana ingkar pesan mama..pakai tudung masa bermain..itu dulu..dulu yang bila di kenang boleh buat PC atau awak..kamu dan sahabat blogger juga tersenyum sendiri..zaman belum baligh..belum mumaiyezz..masih bergigi susu,,motifnya cuma nak berkawan..berjumpa bermain main,bersuka ria..

Semakin lama semakin dewasa..menempuh alam yang mendidik hati dan jiwa menjadi manusia..yang berkualiti iman dan akhlaknya..sempurna agama dan peribadinya..tidak mudah,bukan seperti nak,tunjuk,ambil dan bayar..no..misi dan visi perlu jelas..walau kadangkala sedikit tersasar..walau sentiasa terpadam semangat yang membara..segera bangkitlah..kesakitan,kepayahan,kegembiraan,kekayaan tidak pernah mengenal siapa..di mana kita duduk,dari mana asal usul kita..kerana itu semua milik Allah..warna kulit tidak pernah membantaskan silaturahim untuk kita saling berukhwah..kerana kita ini berkongsi arah kiblat yang satu..dulu,kini dan hingga alam hancur lebur..jangan sesekali kita menukar kiblat itu kerana kelak binasalah diri kita..
Previous
Next Post »

17 comments

Write comments
Cik Yaya
AUTHOR
January 27, 2014 at 8:14 PM delete

yup..bersatu teguh bercerai roboh..
bersatulah umat islam demi agama

entri yang penuh makna ^_^

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
January 27, 2014 at 8:41 PM delete

@Cik Yaya
Amin..moga Allah satukan hati hati kita semua..
Terima kasih yaya..☆

Reply
avatar
January 27, 2014 at 8:50 PM delete

bermakna entri ini... :)
selamat malam

Reply
avatar
January 27, 2014 at 8:58 PM delete

Hye, saya suka baca blog awak, baru2 ni saya baru blog harap awk boleh singgah dan follow blog saya. awksweetgitu.blogspot.com :)

Reply
avatar
Lea Azleeya
AUTHOR
January 28, 2014 at 8:14 AM delete

penuh makna entry ni...

Reply
avatar
Sheila Salim
AUTHOR
January 28, 2014 at 12:26 PM delete

Assalamualaikum .. nice sharing kak. terusik hati sheila baca ni.. sheila masih cuba cari pulut mangga tu, in shaa Allah. Kalau ada rezeki dapatlah makan. kan? hehe

Reply
avatar
Kakzakie
AUTHOR
January 28, 2014 at 2:18 PM delete

Eh... lebih kurang dgn N3 kakak pulak PC. Begitulah walau siapa dan dimana kita berpijak arah kiblat kita semua tetap sama. Marilah bersatu agar tak diperkotak-katikkan 'mereka' yg kian besar kepala kini...

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
January 28, 2014 at 2:47 PM delete

@Sheila Salim
Waalaikummussalam sheila..usaha,, doa moga Allah mudahkan urusan..sheila preggy tu yang keinginan lebih bersemangat..tak dapat makan banyak dapat jamah sikit pun jadilah..kalau tak dapat yang jual di kedai..masaklah sedikit buat syarat ye..

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
January 28, 2014 at 2:53 PM delete

@Kakzakie
Hehehe..ada gerak naluri seakan sama pulak ye kak..betul la kak..ada saat dan ketikanya keadaan dirasakan terlalu genting..cuma iman dan akal yang waras boleh menjadi benteng..tapi iman yang tak setebal mana kalau sentiasa timpa badai..kelak hanyut juga..nauzubillah..sebelum ianya berlaku..jauhkan diri dari anasir ini..moga Allah li dungi kita semua..

Reply
avatar
January 28, 2014 at 4:21 PM delete

In Shaa Allah,saling mmerlukan... kita smua 1... Hanya kpada Allah sgalanya...

Reply
avatar
Aku Penghibur
AUTHOR
January 28, 2014 at 6:34 PM delete

in sha ALLAH rezeki kita kongsi bersama dan berganding bahu dalam setiap apa yang kita lakukan...

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
January 28, 2014 at 10:47 PM delete

@Aku Penghibur
InsyaAllah..alhamdulillah..begitulah yang sebaiknya acik..untuk bekalan kita ke akhirat kelak.,

Reply
avatar
Ida Scripters
AUTHOR
January 29, 2014 at 2:29 PM delete

Terima kasih kak PC. Banyak kata2 motivasi yang akak kongsikan dalam entry ini...

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
January 29, 2014 at 4:44 PM delete

@Ida Scripters
MasyaAllah..sama sama ida..baik kita ambil..buruk itu daripada kelemahan akak..

Reply
avatar

Sepatah Dua Kata Kalian Amat PC Hargai..TERIMA KASIH.. EmoticonEmoticon