::..Ikat pun mesti smart..bukan harD..::

Sumber google

Assalammualaikum

Selamat berhujung minggu semua sahabat,, yang mana sedang bersantai bersama keluarga..moga hubungan kekeluargaan semakin erat..yang mana sudah mula bercuti,selamat bercuti..Ha yang ni mesti semua suka nih..sshoppinggggg..yeyy..lompat bintang..Pastikan semasa berada di luar rumah faktor keselamatan diutamakan..terutama terhadap anak anak..

Setiap insan telah Allah tetapkan bahagian masing masing..ini bermakna rezeki juga..betul?..Allah tidak pernah berjanji bahawa yang berkahwin itu mesti mempunya zuriat..namun jangan sesekali jemu untuk berusaha ok..♥..bersyukur bagi wanita bergelar ibu..40 hari berpantang..Yang lebih gigih tu sampai 100 hari..kalau dulu air rebusan akar kayu menjadi hirupan saban pagi..sekarang lebih moden..berbengkung juga semakin mudah..lagi ketat dan kemas ikatan..lebih ramping..kihkihkih..ramping????waaa..tak kisahlah asalkan kesihatan kembali pulih..tenaga dan semangat perlu mantap kerana tugas besar sedang menanti..mahu mendidik khalifah amanah Allah..

Zaman nenek nenek kita dulu nak basuh baju beramai ramai ambil air dari kolam..air sungai..amboi sambil bergurau senda dengan kawan kawan..Gigihnya mereka..bukan sebakul tapi berbakul pakaian kotor..pokok kelapa dijadikan tiang mengikat tali ampaian..Amboi bersilang silang..simpulan yang rapi dan kemas itu mampu menampung beban kelembapan kain tersidai..Mereka mengikat dengan perasaan yang teguh agar penat lelah membasuh tidak tertewas dek tali yang putus menyebabkan kain menyapa bumi..

Sebatang lidi mungkin boleh membuang habuk,, namun sebatang dan sesikat penyapu boleh membersihkan sebuah rumah..Betapa sebuah ikatan yang kukuh itu sangat membantu untuk membina tapak yang mantap..kemudian setiap tiang yang didirikan pastinya juga tegap..begitu juga hati kita..apabila terikat erat dengan kasih sayang dan cinta oada Allah..jasad pun tidak mampu menongkah arus..



PeRdU cINta

Lifestyle Personal Blog - Menjaga rasa cinta.Pengalaman diolah menjadi artikel. JUA AZURA | ISTERI & BLOGGER | ASAL BATU PAHAT JDT | UNTUK REVIEW : EMAIL KE teratakcomelkita8384@gmail.com twitter rss instagram facebook

20 Ulasan

TERIMA KASIH selalu menyokong PERDU CINTA

  1. Hye, saya suka baca blog awak, baru2 ni saya baru blog harap awk boleh singgah dan follow blog saya. awksweetgitu.blogspot.com :)

    BalasPadam
  2. alhamdulillah.. dapat ilmu baru..perkongsian yang berguna ^_^

    BalasPadam
  3. kalau buat kerja ramai-ramai memang seronok.. bersatu kita teguh bercerai kita roboh ^_^

    BalasPadam
  4. zam suka sngt dgn entri ni, zam bg 4 bintang ;D

    BalasPadam
  5. tok zizie masih lagi nak basuh kain kat tepi sungai.. hehe.. memandangkan zizie byk adik lelaki, susah btol nak mintak tolong dorg buat kerja sama2. tapi, kalo bab melibatkan air such as basuh lantai, laju je semuanya. bajet main ice skating.. hahaha. seronok bila semuanya dilakukan bersama2.

    BalasPadam
  6. In Shaa Allah..bstu thguh bcerai roboh..

    BalasPadam
  7. setiap orang sudah ada bahagian masing-masing bukan.
    jika kita ada kekurangan di sini, kita ada kelebihan di situ.
    kalau kita ada kelebihan di sinun, kita ada kekurangan pula di sana.
    adil dan saksama.
    yg penting berusaha buat yg terbaik dan jadikan setiap yg mendatang itu sebagai sesuat yg baik.
    hurmm ..

    BalasPadam
  8. @Cik Yaya
    Terima kasih yaya..yang baik kita ambil..yang silap tegurlah akak ni ye yaya..

    BalasPadam
  9. @Aku Penghibur
    Tepat tu acik..bersatu hati bila buat sesuatu itu lebih memudahkan sebenarnya..disamping itu kita dapat mengenal siapa kawan dan lawan insyaAllah..

    BalasPadam
  10. @Zamani Abe
    Allahukbar..terima kasih ye zam..moga Allah jauh kak dari bersikap riak,takbur dan ujub..tegur tegurlah akak ye..

    BalasPadam
  11. @Nurul Farahizzati
    Waa yeke..basuh guna tangan ni lebih bersih sebenarnya zie..nenek saudara akak pun tak nak basuh baju guna washermachine..jenuh anaknya bebel..hehe..bersalji la ibaratnya ye zie rumah zizie bila cuci lantai..meriah..alhamdulillah..

    BalasPadam
  12. @Abak Lorong Cinta
    Yang penting kita tarbiah hati kita supaya suka bersatu hati..insyaAllah..

    BalasPadam
  13. @Gee Lion
    Betul..dengan kelebihan yang ada kita bina kejayaan dan kemerlangan..manakala kelemahan yang ada kita usaha perbaiki untuk membina sahsiah diri yang kalis kritikan..

    BalasPadam
  14. masih sabar dan trs berusaha utk menimang cahaya mata sendiri.. mgkn belum masanya lagi kan.. pasti ada hikmahnya..

    BalasPadam
  15. @Deqla Manjew
    begitu juga PC..sedang dan akan terus berusaha untuk mendapatkan cahayamata..insyaAllah moga Allah kabulkan doa kita..amin..

    BalasPadam
  16. @Ain Dzaya
    alhamdulillah..terima ksih adik sudi singgah..sudi tinggal jejak ye..

    BalasPadam
Terbaru Lebih lama