::..Ikat pun mesti smart..bukan harD..::

Sumber google

Assalammualaikum

Selamat berhujung minggu semua sahabat,, yang mana sedang bersantai bersama keluarga..moga hubungan kekeluargaan semakin erat..yang mana sudah mula bercuti,selamat bercuti..Ha yang ni mesti semua suka nih..sshoppinggggg..yeyy..lompat bintang..Pastikan semasa berada di luar rumah faktor keselamatan diutamakan..terutama terhadap anak anak..

Setiap insan telah Allah tetapkan bahagian masing masing..ini bermakna rezeki juga..betul?..Allah tidak pernah berjanji bahawa yang berkahwin itu mesti mempunya zuriat..namun jangan sesekali jemu untuk berusaha ok..♥..bersyukur bagi wanita bergelar ibu..40 hari berpantang..Yang lebih gigih tu sampai 100 hari..kalau dulu air rebusan akar kayu menjadi hirupan saban pagi..sekarang lebih moden..berbengkung juga semakin mudah..lagi ketat dan kemas ikatan..lebih ramping..kihkihkih..ramping????waaa..tak kisahlah asalkan kesihatan kembali pulih..tenaga dan semangat perlu mantap kerana tugas besar sedang menanti..mahu mendidik khalifah amanah Allah..

Zaman nenek nenek kita dulu nak basuh baju beramai ramai ambil air dari kolam..air sungai..amboi sambil bergurau senda dengan kawan kawan..Gigihnya mereka..bukan sebakul tapi berbakul pakaian kotor..pokok kelapa dijadikan tiang mengikat tali ampaian..Amboi bersilang silang..simpulan yang rapi dan kemas itu mampu menampung beban kelembapan kain tersidai..Mereka mengikat dengan perasaan yang teguh agar penat lelah membasuh tidak tertewas dek tali yang putus menyebabkan kain menyapa bumi..

Sebatang lidi mungkin boleh membuang habuk,, namun sebatang dan sesikat penyapu boleh membersihkan sebuah rumah..Betapa sebuah ikatan yang kukuh itu sangat membantu untuk membina tapak yang mantap..kemudian setiap tiang yang didirikan pastinya juga tegap..begitu juga hati kita..apabila terikat erat dengan kasih sayang dan cinta oada Allah..jasad pun tidak mampu menongkah arus..



Previous
Next Post »

20 comments

Write comments
January 25, 2014 at 7:10 PM delete

Hye, saya suka baca blog awak, baru2 ni saya baru blog harap awk boleh singgah dan follow blog saya. awksweetgitu.blogspot.com :)

Reply
avatar
Cik Yaya
AUTHOR
January 25, 2014 at 7:17 PM delete

alhamdulillah.. dapat ilmu baru..perkongsian yang berguna ^_^

Reply
avatar
Aku Penghibur
AUTHOR
January 25, 2014 at 9:12 PM delete

kalau buat kerja ramai-ramai memang seronok.. bersatu kita teguh bercerai kita roboh ^_^

Reply
avatar
Zamani Abe
AUTHOR
January 25, 2014 at 11:13 PM delete

zam suka sngt dgn entri ni, zam bg 4 bintang ;D

Reply
avatar
January 26, 2014 at 2:58 AM delete

tok zizie masih lagi nak basuh kain kat tepi sungai.. hehe.. memandangkan zizie byk adik lelaki, susah btol nak mintak tolong dorg buat kerja sama2. tapi, kalo bab melibatkan air such as basuh lantai, laju je semuanya. bajet main ice skating.. hahaha. seronok bila semuanya dilakukan bersama2.

Reply
avatar
January 26, 2014 at 4:46 AM delete

In Shaa Allah..bstu thguh bcerai roboh..

Reply
avatar
Gee Lion
AUTHOR
January 26, 2014 at 5:14 PM delete

setiap orang sudah ada bahagian masing-masing bukan.
jika kita ada kekurangan di sini, kita ada kelebihan di situ.
kalau kita ada kelebihan di sinun, kita ada kekurangan pula di sana.
adil dan saksama.
yg penting berusaha buat yg terbaik dan jadikan setiap yg mendatang itu sebagai sesuat yg baik.
hurmm ..

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
January 26, 2014 at 7:52 PM delete

@Muhammad Taufiq
Alhamdulillah dik..akak dah follow ye dik..

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
January 26, 2014 at 7:54 PM delete

@Cik Yaya
Terima kasih yaya..yang baik kita ambil..yang silap tegurlah akak ni ye yaya..

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
January 26, 2014 at 7:56 PM delete

@Aku Penghibur
Tepat tu acik..bersatu hati bila buat sesuatu itu lebih memudahkan sebenarnya..disamping itu kita dapat mengenal siapa kawan dan lawan insyaAllah..

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
January 26, 2014 at 7:58 PM delete

@Zamani Abe
Allahukbar..terima kasih ye zam..moga Allah jauh kak dari bersikap riak,takbur dan ujub..tegur tegurlah akak ye..

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
January 26, 2014 at 8:02 PM delete

@Nurul Farahizzati
Waa yeke..basuh guna tangan ni lebih bersih sebenarnya zie..nenek saudara akak pun tak nak basuh baju guna washermachine..jenuh anaknya bebel..hehe..bersalji la ibaratnya ye zie rumah zizie bila cuci lantai..meriah..alhamdulillah..

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
January 26, 2014 at 8:03 PM delete

@Abak Lorong Cinta
Yang penting kita tarbiah hati kita supaya suka bersatu hati..insyaAllah..

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
January 26, 2014 at 8:07 PM delete

@Gee Lion
Betul..dengan kelebihan yang ada kita bina kejayaan dan kemerlangan..manakala kelemahan yang ada kita usaha perbaiki untuk membina sahsiah diri yang kalis kritikan..

Reply
avatar
Deqla Manjew
AUTHOR
January 27, 2014 at 10:29 AM delete

masih sabar dan trs berusaha utk menimang cahaya mata sendiri.. mgkn belum masanya lagi kan.. pasti ada hikmahnya..

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
January 27, 2014 at 2:25 PM delete

@Deqla Manjew
begitu juga PC..sedang dan akan terus berusaha untuk mendapatkan cahayamata..insyaAllah moga Allah kabulkan doa kita..amin..

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
January 27, 2014 at 2:26 PM delete

@Ain Dzaya
alhamdulillah..terima ksih adik sudi singgah..sudi tinggal jejak ye..

Reply
avatar

Sepatah Dua Kata Kalian Amat PC Hargai..TERIMA KASIH.. EmoticonEmoticon