::..Alahai si bawang merah,, bawang putiH..::

Advertisement
..Ikhsan encik Google ye..

Assalammualaikum..

Selamat berhujung minggu..moga sentiasa berbahagia dan ceria selalu..bagi negeri yang bekerja dan bersekolah hari ini..moga terus menjalankan tugas sebaik mungkin..ada juga yang mana tidak berubah..tetap mula bekerja pada hari Isnin..ini lah masanya para ibu boleh tumpu lebih masa di dapur..memasak..bereskperimen..sambil tunggu anak pulang dari sekolah..wah..betapa terujanya si anak jejak je kaki di halaman rumah..menghidu aroma masakan air tangan ibunya..kempas kempis jantung si ibu di puji dek anak..bling sana..bling sini..hehe..

Memang dari dulu lagi..bawang merah bawang putih tu asas dalam masakan..tak gitu..dulu kecik kecik mak kita mesti kenalkan kita..ini bawang merah..ini bawang putih..ini halia..ini kunyit..ha ini batu lesung..apa lagi kasi tumbuk sampai lumat..hehe..kecuali masa belajar tu berangan..tak pun rabun tahap mengerikan..tu yang terlebih guna bawang putih..jiran sebelah pun pakai mask..maklumlah pantang buka mulut..tu belum kentut lagi..lipas lari lintang pukang nak cari oksigen..tak apalah..nak belajar mesti kena kuat semangat..tahan kena kritik..asalkan tak ada nyawa terkorban..alhamdulillah..

Kalau kita buat silap atau bermalas malasan..siapa yang tak marah..kalau ibu kita marah,,ibu angkat,ibu tiri..sesiap tegur kita..itu bukan bermakna mereka tak sayang..merajuk tu duduk tepi kolan tunggu si ikan kaloi..hehe..nyanyi la sampai hujan turun..motif?? Orang dah tak sayang..yang lagi hebat..lari dari rumah..sembunyikan diri..tak jauh pun..dalam reban ayam belakang rumah je..mentaliti kita kena ubah ok..semua orang berpotensi untuk melakukan kesalahan..yang membezakan tahap kesabaran dan keimanan saja..tak gitu..

Warna itu membantu kita untuk belajar membezakan..setiap satunya punya fungsi berbeza..rasa pastinya juga berbeza..begitu juga dalam kehidupan kita..Allah tidak menilai paras rupa kita..namun apa yang membezakan penilaian Allah itu pada kita adalah hati yang ada dalam tubuh kita..bagaimana kita mentarbiahnya agar sentiasa terhindar dari titik hitam yang sentiasa mahu menodainya..

15 Komen untuk "::..Alahai si bawang merah,, bawang putiH..::"

oleh itu, tidak perlu kita takut dengan pandangan manusia... sebab dia pun sama seperti kita juga. Yang menilai bukannya mereka, tapi Allah s.w.t

Biasalah tu dalam proses belajar.
Mesti ada buat silap.
Janganlah merajuk.
Meh kita pujuk..
Heheh..

Yes tepat mama..kadangkala kita perlukan abaikan apa yang kita rasa tak membina..Allah yang satu., carlah keredhaanNYA iru lebih utama...

Hehe..yup..rasa lain bila masakan terutama lauk pauk tanpa bawang..kan..

Hehe..teringat dulu dulu..dan sekarang bila adik adik sepupu banyak mengadu..terasa lucu..nak belajar memasak pun mesti tabah ye.,

masa kecik dulu kalau merajuk lari menyorok memang lagi teruk akan kena..heheh

Itulah indahnya org dulu membuat perbandingan bawang putih & bawang merah. Kalau ikut apa yg kakak belajar bawang putih dan bwang merah tak boleh disatukan utk masakan boleh sebabkan penyakit.. tapi kita ni selalu melanggar arahan itu yg macam-macam penyakit dtg.. sama macam cerita bawang putih/bawang merah..

Apa pun setiap yg Allah jadikan pasti ada hikmah disebaliknya..

@diana
Ada juga hikmahnya begitu..sekurannya kita akan tabah terima teguran dan lebih untuk menjadi seorang yang lebih bertanggungjawan.,.

@Kakzakie
MasyaAllah..yeke kak..info baru ni kak..alhamdulillah sudi berkongsi kak zakie..PC baru tahu kak yang bawang merah dan bawang putih tak boleh di masak sekali..

@puteri airyn
Sekali sekala bawang+cili+kicap..makan dengan nasi panas pun menyelerakan..

menarik ceritanya.. Abak laki tak pnah nak masuk dpur dgn umi/ibu..haha..tpi pnah la stakat ptong bwang masuk dalam tlur..haha..

haah kan..warna sngat bsar peranannya..

@Abak Lorong Cinta
Hehe..tak apa..mulai sekarang abak boleh belajar belajar memasak..siapa tahu..ianya sangat berguna pasa masa mendatangkan..

acik memang suka memasak kerana dari kecil mmg selalu bantu mak.. dari dapur mak mengajar banyak pekara tentang soal kehidupan

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..

Back To Top