::..Tak rugi puN..::

Advertisement
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم


Rata-rata kawan-kawan zaman sekolah,,di pejabat..masing-masing teruja berniaga..2 in 1..career women and bussiness women..wah gitu..syukur alhamdulillah..berusaha giat untuk mencari rezeki lebih yang halal lagi diberkati ILAHI..moral support..belilah takat mana yang termampu..tak gitu..hehe..9 per 10 rezeki adalah daripada perniagaan..sunnah Rasulullah SAW..asal mana tidak mengambil keuntungan hingga ke tahap riba` yang melampau..

Berkenan sangat pada satu carpet ni..hehe..
Tauke kedai : mari kak ,mari abang singgah..murah juga ini karpet..
Kami : dah lama ke berniaga..
Tauke kedai : sudah lama la abang,,akak..saya sudah ada 6 cawangan..
Kami : wah..bagus-bagus..ambil stok di mana ni?boleh kurang tak?
Tauke kedai : rahsia la abang,nanti abang akak pegi sana beli itu karpet sana dapat harga murah juga..saya punya tempat tada laku..
Kami : awak beli harga pukalkan..mesti dapat untung lebih ni..
Tauke kedai : ada betul la itu abang akak..kalau saya sana ambil barang satu RM80..saya jual lagi sekali atau dua kali ganda..
Kami : ***terdiam..terpaku..terkedu..kami minta kurangka harga tak lebih pun RM5..tapi tak boleh..tak apalah..<!!??@@//**%%..sabar sabar..tauke kata tak ada untung..hehe..




Hari ni jalan sesak..jammed sana sini..hujung minggu..sekaligus sambutan Deepavali..jalan 3 lorong jadi 4 lorong..wah hebat sangat tu..nak cepat sangat sampainya ye..waktu-waktu beginilah boleh nampak true colournya..siapa yang penyabar,,siapa yang berlebih kurang..dan siapa boleh menahan amarah yang membara..

Dalam meniti kehidupan yang kian singkat..kita sentiasa didatangi ujian..tak rugi pun kalau kita korbanakan sedikit keuntungan yang kita kejar di dunia untuk memberi sedikit kebahagiaan dan memenuhi keinginan orang lain..tak rugi..kerana Allah gantikan dengan yang lain..``kalau asyik nak bersedekah je bilanya nak rasa untung``..masyaAllah..kenapa harus begitu..rezeki itu milik Allah..Allah tidak pernah berkira pun dengan hamba NYA..jangan sesekali kita lupa akhirat dunia yang pasti kekal selamanya..wassalam J


8 Komen untuk "::..Tak rugi puN..::"

Ye betul, rezeki semuanya datang dari Allah S.W.T Bila kita bersedekah dengan ikhlas tanpa mengharap balas manusia insyaAllah rezeki kita bertambah2 :) Semuanya datang dari Allah! ^^

hehe..yang kurang elok tu kita jadikan pengajaran..yang baik kita jadikan ikutan :)

semakin banyak kita bersedekah..semakin bertambah dan semakin luas rezeki kita..rezeki itu akan hadir dalam pelbagai bentuk..moga kita sentiasa murah dengan sikap suka bersedekah.. :)

Boleh kaut untung tapi jgn sampai riba'. Ada makcik jual tepi jalan dekat asrama anak kakak tu jual kuih masih seringgit lima (tak pernah jumpa dah kan). Abang tanya kenapa dia kata kesian bebudak asrama. Kalau seringgit lima mereka boleh kongsi ramai-ramai sebab dia dulu susah. Jual kuih sekadar luangkan masa sebab anak-anak semua sudah berjaya. Tapi kakak tahu kuih makcik ini tak pernah tak habis sebab budak asrama selalu beli bila hari cuti...

Mungkin untung duit tak banyak tapi untung pahala makcik tu banyak dah...

Nasib baik lah masa Ida balik JB jumaat lepas jalan tak sesak sangat. Cuma sesak sikit jer dari Nilai sampai Seremban. So far okey la...

ps/ Ida dah masuk blog Perdu Cinta ke dalam Blog List Ida...kalau sudi masukkan lah blog ida sama yer. Senang sket nak datang melawat ;)

Brtul kak..boleh ambil untung sikit sekadar untuk dijadikan modal semula..tapi kalau dah berlebihan menganiaya jadinya..alhamdulillah ada lagi ye kak seringgit 5..ermmm moga makcik tu Allah lipat gandakan rezeki dia..berkat suka bersedekah..Allah kurniakan anak-anak yang berjaya kan kak..kita hidup diakhirat yang kekalkan..bekalan untuk di sana..sedihnya bila beli kuih..harga mahal tapi saiznya semakin hari semakin kecil..sekali masuk mulut..sayunya hati kak bila 10 sen pun penjual tuntut kak..

balik bercuti ye..hehehe PC tak dapat balik kampung..insyaAllah hujung tahun ni PC balik..alhamdulillah..terima kasih..yup sudi..blog ida dah masuk dalam bloglist PC..moga ukhwah terus terjalin ye..

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..

Back To Top