::..Pandai-pandailaH..::

 
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم
Kalau kita pergi mana-mana..tempat baru..kawasan baru..suami baru..isteri baru..eh..tetiba la pulak..**sengih-sengih la pulakk..baru dikahwini la..honeymoon..kihkihkih..semua barulah bagi kita atau kita cuma sekali sekala datang..mesti excited nak terokai tempat tersebutkan..kan..kalau setuju sila angkat gelas kotor ke dapur ye..harap maklum..J..ada ke kalau namanya teruja tu duduk diam tersipu malu..masuk bilik papp melompat atas katil tidur..tutup muka pakai bantal..tak kann..
Kalau mana yang wanita,,ibu..ada adik atau anak kecil..mesti melalui saat-saat tercabut dan tumbuhnya gigi susu..ada jenis yang mudah tercabut giginya..ada yang patah sedikit-sedikit tinggal tunggul je hitam lagi..ha tukar..bukan gigi susu tu..kita panggil gigi kopi..hehehe..ada juga yang tak nampak tanggal giginya tapi habis macam tu saja..ni gigi magic..haishh..hebat ni..pelbagai ragam..betul tak..pucuk pangkalnya cara penjagaan itu yang penting dan perlu diambil kira..rajin-rajin gosok gigi tau..tapi kalau dah nak sakit tu nak buat macam mana..itu tanda Allah sayang sangat pada kita..kan sakit itu penghapus dosa-dosa kecil..J
Walauapa pun situasinya kita mesti kena pandai-pandai bawa diri..bukan memandai-mandai ye intan payungtunjuk hebat..tunjuk bagus..no..ingat..Allah lebih hebat dan bagus..susah senang,,pahit manis..kita yang tentukan apa langkah seterusnya untuk tidak kelihatan sumbang dalam tindakan..percakapan dan pemikiran kita haruslah matang..apa yang ada pada kita bukan tiket untuk sewenangnya melebur maruah insan lain..ingat..tak rugi kita merendah diri..tak kurang harta kita andai menjaga adab dan tertib..malahan kian bertambah..kalau tak pun harta dunia..ingatlah bekalan untuk akhiratkalau kita rasa kita dah cukup pandai..Allah itu pemilik kepandaian kita..kalau kita rasa kita daripada keturunan yang berdarjat..Allah yang mengizinkan kita lahir dikalangan mereka..selagi mana kita masih ingat untuk sentiasa bersyukur,itu bermakna dalam hati dan jiwa kita punya rasa CINTA pada PENCIPTA..wassalam J

Previous
Next Post »

8 comments

Write comments
October 5, 2013 at 9:52 AM delete

amboi kak... cakap pasal gigi tu, perli zizie ke.. hehehe..

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
October 5, 2013 at 11:14 AM delete

hehehe..eh tak lah..gigi akak pun buruk :) kita samalah..

Reply
avatar
Yumida Huda
AUTHOR
October 6, 2013 at 5:40 PM delete

aah..klo ke tempat baru excitednye nak explore

Reply
avatar
Kakzakie
AUTHOR
October 7, 2013 at 4:25 PM delete

Setinggi mana pun kepandaian/kebolehan/kekuatan/kecantikan dsb kalau tanpa izinNya tak ada mana pun. Yg susah tu sifat riak/ujub duduk dlm hati. Sesekali ia menerjah segera kita kembali. Kadang tak berniat tapi tanpa sedar ianya dtg. Manusia biasa kita ni tak dapat nak lari... macam mana? Setiap kali tersedar, segera patah balik...

Reply
avatar

Sepatah Dua Kata Kalian Amat PC Hargai..TERIMA KASIH.. EmoticonEmoticon