::..BeRuSaHa mEMahAmI..::


بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم

Alhamdulillah..cuba toleh kanan..toleh kiri..ok..alhamdulillah..boleh lagi kelip kelip mata tu ye..ermm syukur..ok..setiap hari kita ni..mesti melalui proses pembelajaran..betul tak..bezanya formal atau tidak formal saja..kalau formal tu..di sekolah..selamat pagi cikgu…4x2…lapan..sapa salah kena rotan..hehe..(mood nyanyi macam iti sifir)..tak pun berdiri atas kerusi..yang lainnya life learning..pengalaman itu adalah guru yang terbaik..kalau tak belajar melalui pengalaman tu mesti ada something wrong some where..eh..musim musim tengkujuh ni cakap omputih pulak..huii..kadangkala kita ceduk pengalaman orang sekeliling jadikan sempadan dan tauladan..gitu..tapi kalau kita yang lalui sendiri lebih bermakna..jadi bila orang bercakap tu taklah angguk si burung pelatuk jekan.. J

Andai Allah beri peluang dan rezeki hidup..umur panjang hingga 120 tahun..atau lebihpastinya banyak pahit manis yang dilalui..yang dimakan pun ye juga..betul tak..boleh jadi pakar motivator ni..hehe..bagi yang tidak mensia-siakan masa dan usia..maka terlalu banyak manfaat yang diperolehi..tapi andai sebaliknya maka berada dalam kerugian..angka pada usia bukan pengukur segalanya..kadangkala kanak kanak kecil jauh lebih matang..kadangkala golongan lebih dewasa melebihi kanak kanak ribena..tapi yang ramainya sekadar baligh(cukup umur) namun belum mumaiyez(boleh beza baik buruk)..betul tak??andai semuanya yang dah baligh itu mumaiyez maka tak adalah mat dan minah rempit..tak wujudlah masalah pembuangan bayi..tak adalah kes pergi masjid berselipar..balik berkaki ayam..tak timbullah isu senteng bawah..kecut atas..kejap pahala kejap dosa..mana taknya pakai kain senyum kerang..bukan kat negara kita..bukan kita..tu ha aweks afrika..haishhh..buat..ikut syarak tapi ikut mood..ikut situasi..ikut suka ..

Saya..awak..dan kita yes tak lari dari kelalaian..dan pernah melalui zaman jahil..bila mak ayah kita hantar pergi sekolah..belajar..dan bukan tidur dalam kelas..kekadang je tidur..demam la katakan..masa tu kita mula mencerna ilmu..membeza baik buruk..halal haram..dosa pahala..itu pun kadangkala tewas dek fesyen..malu  takut kena kutuk..kan..tapi lama lama kita sedar..ok yes..thats the right time you..oh my english..kihkih..omputih dah datang..kita mula lebih berusaha untuk memahami..mendalami dan melaksakan..adalah lebih baik kita mencintai apa yang Allah tidak suka..daripada kita membenci apa yang Allah cintai..

JWassalamJ
PeRdU cINta

Lifestyle Personal Blog - Menjaga rasa cinta.Pengalaman diolah menjadi artikel. JUA AZURA | ISTERI & BLOGGER | ASAL BATU PAHAT JDT | UNTUK REVIEW : EMAIL KE teratakcomelkita8384@gmail.com twitter rss instagram facebook

10 Ulasan

TERIMA KASIH selalu menyokong PERDU CINTA

  1. Apa yg makin ramai sekarang dah baligh tapi tak mumayyiz. Lebih bimbang tahu halal-haram tapi terus dilanggar. Tahu rukun iman tapi sekadar tahu saja. Rukun Islam pun tak sempurna (tak masuklah zakat dan tunaikan haji sebab ada yg belum berkemampuan).

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul kak..tahu tapi buat buat tak tahu..nampak tapi buat buat tak nampak..saya terkadang juga lalai dan leka..saya juga mesti berubah kepada yang lebih baik dan positif..jom kita sama sama usaha ke arah yang lebih disayangi Allah.. :)

      Padam
  2. kadang2, yang dah terlebih akil baligh, mungkin dah menopause berperangai tak seperti umurnya... manusia, tak dapat kita telaah perangai mereka yang pelbagai ragam.. however, kita mampu menelaah tentang diri kita :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. yes zie,,kadang kadang kita tak boleh nak ubah orang lain..tapi siapa tahu perubahan kita akan membuat orang lain tersedar..lebih baik andai yang baik itu menjadi ikutan.. :)

      Padam
  3. setuju.. bawak diri biarlah kena pada umur yer... matang sikit...

    BalasPadam
    Balasan
    1. kan mama..kadang kadang tak sangka..kecik kecik lagi tapi matang bila bercakap..sedangkan yang dah dewasa kertu..masih lagi tak seruis dalam setiap tingkah dan percakapan.. :)

      Padam
  4. Umur bukan alasan untuk seseorang itu matang dalam setiap hal...Nice sharing kak.. :-)

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul..setuju..asal masing masing tahu membeza mana baik dan mana buruknya..meletakkan yang sepatut pada tempatnya dan abaikan apa yang tidak perlu.. :)

      Padam
  5. Balasan
    1. terima kasih bunda..kalau saya ada tersilap..tegurlah ye :)

      Padam
Terbaru Lebih lama