::..bErseRi~sErI..::



بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم


Sekarang musim hujan..syok tidur..lagilah bila badan tersangatlah letih..tidur itu pun satu nikmat..tak semua orang merasai nikmat tidur itu..jadi bersyukurlah ye..terlalu banyak tidur pun tak berapa elok untuk kesihatan..bangun tidur..sebelum solat subuh..sebelum bersarapan..biasanya mesti gosok gigikan..mandi tu yang ada kemudiankan..hehe..tak kisahlah guna ubat gigi apa pun..berus gigi brang apa pun..kerana bersugi itu satu sunah..dapat pahala..lagilah kalau sebelum solat rajin gosok gigi..banyak dapat pahala..alhamdulillah..nafas segar..jiran sebelah pun tak takut kena resdung dik penangan bau mulut tu yek.. Jsabo jelah..maka berseri serilah gigi tu ye..walaupun tinggal sebatang..eh berseri seri ea gigi..

Bila gigi cantik..bersih lagi suci dari noda sisa makanan..cili,,lobak,ikan bilis dan segala perencah..maka senyuman yang terpancar pun bling..bling..tak gitu..walaupun gigi tu bersimpang siur..herot berot sana sini..terlebih itu ini..tak apa..yang utama sentiasa bersih..itu semua rezeki daripada Allah..jangan sedih gundah gulana ye..tak perlu begitu..jangan sentap..ingat..Allah pandang hati kita..

Itu kalau bersih lagi bling..blingnya gigi..tapi berseri serinya wajah kita..biasanya bila hati riang gembira..berbunga bunga..yang teruna bertemu dara,,yang berusaha peroleh kejayaan..yang lama mananti kian dapat mengecapi..tak kira siapa..tua muda..lelaki wanita..semuanya berhak menikmati kegembiraan..anak kucing dapat softball pun boleh melenting-lenting..sakan main tu..misai patah..kuku sompek..itu lain cerita..yang penting main dulu..kadangkala sedikit kegembiraan yang Allah beri pada kita boleh juga dirasai oleh orang lain..tak perlu luah rasa..tak payah ungkap dengan kata kata..cukup pada sirna mata..walau pda mata tu ada 2 butir tahi mata..hehe..senyuman manis di bibir saja..full stop..mengungkap semuanya..kalau boleh berseri diluar..berseri juga di dalam lah ye..

Segelintir daripada kita risaulah yang amat bila warna kulit tak sekata..tanya sana,,temuramah sini..baca testimoni situ..produk itu ini di cubanya..nak naik seri katanya..ok boleh..itu pun usaha jugakan.. Yang sedihnya bila Allah dah izinkan perubahan itu berlaku..kita pulak mula berubah lantaran perubahan yang success..jangan begitulah ye..jadilah insan yang biasa biasa tetapi luar biasa..hebat pada penglihatan Allah..senang pada pandangan insan..sesekali merenung diri..bagaimana untuk kita persembahkan diri ini tatkala berada dihadapan ILAHI kelak..adakah nur mengiringi kita atau sebaliknya..

::..Wassalam..::
Previous
Next Post »

12 comments

Write comments
puteri airyn
AUTHOR
September 9, 2013 at 8:52 PM delete

Berseri-seri terbit dari hati yang suci.. :-)

Reply
avatar
September 9, 2013 at 9:41 PM delete

syukur dengan apa yang ada, kalau dulu berjerawat batu, sekarang jerawat jadi pasir.. oklah tu.. ada juga perubahan kan... hihi,

hati ikhlas, bersih... insyaallah... terpancar!

Reply
avatar
September 10, 2013 at 12:03 AM delete

kak.. camne nak tegur kawan mulut busuk ek??

Reply
avatar
Kakzakie
AUTHOR
September 10, 2013 at 10:02 AM delete

Muka cantik mulus berseri-seri tapi sayang nak buang make-up utk berwudhuk akibatnya solat diabaikan. Muka berjerawat tapi dek selalu disirami air wudhuk pasti terpancar sirna kelembutan. Ada yg cantik luar aje, ada yg cantik dalam aje dan ada juga yg cantik luar dan dalam. Allah dah bagi akal sendiri kena berusaha menggapainya..

Reply
avatar
krole
AUTHOR
September 10, 2013 at 11:19 AM delete

walau kita diatas mahupun dibawah jangan sekali lupakan Allah kerna nikmatnya itu hanya sementara...bila-bila masa boleh ditarik semula...kebersihan diri penting...bila bersih orang pun senang nak rapat...solat pun penuh keyakinan dan Allah pun suka InsyaAllah...huh! tergelak kejap bab gigi tu...sebab cam mengambarkan diri ini hahaha! tunggang langgang gigi jua oiii..tapi tak apa...yang penting senyuman tu kan...manis dan yang penting ikhlas~

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
September 10, 2013 at 2:13 PM delete

betul..segala macam rasa yang tersirat dihati pasti akan tersurat pada pandangan wajah.. :)

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
September 10, 2013 at 2:16 PM delete

hehehe..yap betul tu mama..bersyukur dengan apa yang ada..Allah akan beri apa yang kita perlukan bukan apa yang kita inginkan..kerana DIA tahu apa yang terbaik untuk kita kan mama..nanti lama lama halus mulus tu mama..

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
September 10, 2013 at 2:18 PM delete

ermm..akak tak begitu arif..akak juga serba kekurangan untuk memberi nasihat atau panduan zie..tapi mungkin cara terbaik..menegur atau menasihati dengan cara bergurau atau santai..lembut..namun bermakna..yang penting penuh hikmah.. :)

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
September 10, 2013 at 2:21 PM delete

betul kak..itulah pentingnya iman dan ilmu..bagaimana untuk kita mencerakinkan antara luaran dan dalaman agar tidak menjadi pincang pada pandangan insan..dan tidak menjadi malap pada sisi ILAHI..

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
September 10, 2013 at 7:16 PM delete

thats right la mr krole..semua pinjaman tak lebih sekadar ujian untuk kita di muka bumi Allah inikan..kebersihan itu sebahagian daripada iman kita jugakan..jaga penampilan itu penting namun biarlah berpada pada..hihi perdu ckp diri sendiri..gigi pun tak comel..senyum itu sedekah namun bersedekahlah pada tempat sewajarnya..

Reply
avatar
Budak Kampung
AUTHOR
September 12, 2013 at 6:36 PM delete

ermmm siapa kita hari ni adalah kita yang tentukan.manusia pula xhenti2 mengkritik sesama manusia

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
September 12, 2013 at 10:59 PM delete

betul iman..kita adalah acuan untuk membentuk diri sendiri,,orang lain boleh memberi nasihat saja..selebihnya atas diri sendirikan :)

Reply
avatar

Sepatah Dua Kata Kalian Amat PC Hargai..TERIMA KASIH.. EmoticonEmoticon