::..BeRnAfAs DaLam LumPuR....::

Assalammualaikum semua.. :)
 
Alhamdulillah kita masih lagi berupaya menyuap makanan..mengerdipkan mata..kelip..kelip..dah kang copot bulu mata tu..haishh dahlah mahal tu…kalau nak murah..pergi keliling rumah..cari kot kot ada bulu ayam tercabut..ha tampal pada kelopak mata tu..tak pun bulu burung gagak ke..kalau duri landak ermm bocor koyak rabak la jawabnya ye kelopak mata yang sweet muit..pun comell..sehari dua jadilah ikutan tu..hehe..lepas tu kutip royalti ye..dunia akhirat..complete yoww..
 
Tak sukar untuk kita mencetus sesuatu kelainan dan menjadikan ikutan..lagi-lagilah kalau yang kita lakukan tu perkara yang peratusannya lebih cenderung pada duniawi..hiburan..atau lebih mudah lagi perkara-perkara yang melalaikan..bila sebut melalaikan tu bermakna mudah dilakukan dan sukar untuk ditinggalkan..tapi jangan risau..dengan usaha yang gigih..semangat yang kuat..doa..insyaAllah boleh berubah..dalam situasi yang agak terpencil..ada juga dik terlalu mengejar akhirat..dunia diabaikan..tak hirau keluarga..over terlampau..tak peduli kerja..yes dunia adalah landasan untuk kita bina jambatan ke akhirat..bagaimana untuk kita merentasi jambatan itu andai urusan duniawi pun kita abaikan..tak apa..berubah ok..wasatiyyah jawabnya… J
 
Peranan orang sekeliling sangat penting tau..serious you..meh I tell you..selain semangat dan jati diri serta sokongan ahli keluarga terdekat lagi rapat..wah pakej ni..orang disekeliling kita juga cukup besar pengaruh dan peranannya..di rumah yes kita dengan family..tapi di luar???..kadangkala kita boleh jadi stress,,silap silap pantang nampak parit,sungai,lombong..nak terjun saja kerjanya..berendam dalam air lantaran nak sejukkan hati yang panas,,telinga yang berapi,rambut yang berasap..senyum badak..``eh aku ada kawan barulah``..kata badak..ngehngehngeh..sambil berendam tu kita istighfarlahkan..
 
Tidak mudah untuk kita mendapat saudara mara,rakan atau orang sekeliling yang membantu..macam permata dalam kaca lah..tapi yang membantut ramai..bab kritik negative  tahap hilang mata hitamku tu memang super duper hebat..boleh saja nak kritik..tapi biar membina..boleh nak tegur tapi berlapik..kalau tak sediakan pelapik periuk..takut bercap sebelah telapak tangan kat pipi..hehe..jangan kita membiarkan orang lain seolah bernafas dalam lumpur..kan kita sama sama menumpang ni ha..jangan kita mengecilkan dunia orang lain ok..Allah tak minta kita bayar sewa pun..cuma tunaikan suruhanNYA..tinggalkan laranganNYA..dapat hadiah lagi..syurga…yeyy..alhamdulillah..amin..
 
Wassalam J
 
 
PeRdU cINta

Lifestyle Personal Blog - Menjaga rasa cinta.Pengalaman diolah menjadi artikel. JUA AZURA | ISTERI & BLOGGER | ASAL BATU PAHAT JDT | UNTUK REVIEW : EMAIL KE teratakcomelkita8384@gmail.com twitter rss instagram facebook

9 Ulasan

TERIMA KASIH selalu menyokong PERDU CINTA

  1. Ya.. setuju.. hiduplah dengan aman..kerana kita saling perlu memerlukan.. :-)

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul..bertolak ansur..bertoleransi..dan sentiasa memberi peluang dan ruang.. :)

      Padam
  2. Jadi bila ada yg menegur utk kebaikan berlapang dada. Fikir dan renungkan nasihat itu. Jgn terus mencebik mulut, masam muka. Org yg menegur utk kebaikan itu masih sayangkan kita. Kalau dibiarnya tanda tak ambil berat dan tak sayang. Lantak nak jadi apa akibatnya tunggulah tak di dunia di akhirat kelak terjerumus - na'uzubillah...

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul la kak..kadangkala apa yang di tegur itu terasa panas dan pedas..namun disebaliknya itu tersirat 1001 kebaikkan dan tanda kasih saying..cuma kita kena nilai sebaiknya..ambil yang baik..tolak jauh jauh yang buruk.. :)

      Padam
  3. hormat menghormati sesama kita...kalau nak diri dihormati...hormati dulu orang lain InsyaAllah akan tenang kehidupan seharian kita. Bab teguran negatif tu...memang dah jadi kebiasaan masyarakat kita sekarang...lebih membantut dari membantu, nasihat krole satu je... sabar...walau apa perkara yang berlaku perkara pertama yang perlu kita buat adalah redha dan terima ketentuan daripada Allah, sesunggunnya Dia lebih mengetahui apa yang baik bagi kita~

    BalasPadam
    Balasan
    1. bernas la mr krole..yes tak rugi kita menghormati orang terlebih dahulu..kalau pun orang itu tidak menghormati kita..pastinya orang lain akan menghormati kita..yess redha..kerana dari rasa redha itulah hati menjadi lapang dan tenang..

      Padam
  4. kak..ngpe g bernfs dlm lumpur.kotor 2 kan?heheh

    BalasPadam
    Balasan
    1. udara kita dah teruk tercemar lah iman..hehe..boleh jadikan scrub juga tu lumpur..ngeh..ngeh..ngeh..

      Padam
  5. betul tu.. dulu zizie pun lalai.. terikut dengan perangai kawan2.. alhamdulillah kesedaran tu masih ada bila ada orang nak menegur zizie dah berubah.. so, zizie slow2 tarik diri drpd lagi terjerumus.. dan alhamdulillah, boleh keluar dari dunia tu.. better try than never..

    BalasPadam
Terbaru Lebih lama