::..aSaH..::

kredit en google nih..

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم

Bila bersungguh sungguh nak masak..semua barang keperluan dah ready..nak menghiris..nak memotong..nak mencincang..aduhai tiba tiba parang ke pisau tumpul..haihh berdarah je hati ye..nak hiris tipis jadi tebal..nak cincang kecik jadi besar..itu kira ok…ha kalau nak hiris bawang terhiris jari..tak ke haru biru..sebelum marah..nangis dulutu belum lagi nak potong ayam..ayam tak putus..tangan yang putus..ermmm sabo jelah kiah oii..kesimpulannya..berada di dapur kena banyak bersabar ok..stand by batu pengasah tu..jangan bebel tau..asah betul betul..nak bagi tajamkan..bukan tumpul ok.. Jtak mustahil rambut,,bulu kening boleh terbakar..hehe..

Perkakasan dapur yang boleh dan perlu diasah..mudah untuk kendalikannya..sebab nampak pada pandangan mata kasar..betul tak..iyelah kita pun memang keturunan kasar kasar..bukan yang halus halus tu..ye tak??meremang bulu roma you bila sebut halus halus nitak apa kita berkongsi bumi yang sama cuma alam yang berbeza..daripada dalam alam rahim lagi Allah dah tentukan 4 perkara..ajal maut,rezeki,umur dan jodoh kita..betul tak..masa kita sekolah..ustazah pun dah story mory kan..kan..berulang kali..naik longgar rahang mulut ustazah tu ha..

Ok..masa kecik..orang nilai luaran kita..comel la..putih gebu gedabak lah..semua manis belaka..kalah gula tebu manisnya..bila besar sikit..orang dah mula perhatikan apa yang ada pada kita..keistimewaan kita..bakat la..hehe..menjahit kah..memasak kah..mengaji kah..menyanyi kah..merempit kah..mengumpat kah..melawa kah..kah..kah yang lain juga..semua anugerah..yang ada memang semulajadi..contoh..suka sangat iri hati..suka sangat melawa..ha itu semulajadi..kihkihkih..dah tak perlu diasah bagai..cuma perlu dikawal dan dilentur..supaya tak melebihi hadnya..tapi ada juga yang perlu diasah..mengaji dengan taranum yang betul..jahit menjahit..memasak..maksudnya perlukan usaha dan kerajinan..betul tak?..lagi satu ikhlas..

Macam pisau..salah asah semakin tumpul..kita pula silap asah bakat musibah jadinya..ada lesen..boleh bawa motor..nak lebih power eh belajar pulak merempit..kononnya nk lawan wak dol..jangan risaulah..wak dol tu cuma boleh kayuh basikal je kot..kan lebih manis tumpangkan wak dol tu..sama sama pergi kedai..sama sama ngeteh..taklah wak dol tu asyik makan asap saja..setuju tak??tapi kalau terlibat dalam sukan permotoran..yang halal lagi suci..ha yes..ini betul..

Jangan sesekali kita cuba pertikai kemampuan dan kelebihan orang lain..kadangkala ia memang satu anugerah semulajadi..juga mungkin suatu usaha yang tidak mengenl erti berputus asa,,daripada kita mempertikai sampai lebar mulut..tebal bibir..kan lebih baik kita mentarbiah diri dan hati untuk menjadi lebih baik..sama sama usaha..sama sama berjaya..kan lebih molek..kan lebih comell..takdir itu satu ketetapan..namun Allah juga sentiasa memandang segala usaha hambanya..jadi jangan segan silu berdoa..jangan malu malu berusaha..

JwassalamJ
Previous
Next Post »

8 comments

Write comments
September 8, 2013 at 2:13 PM delete

sangat setuju,.. setiap manusi punya kelebihan masing-masing, jangan tahu nak menghukum saja...

Reply
avatar
September 8, 2013 at 2:36 PM delete

"gifted" is something not every one have.. but "dengki" is a feeling that every one have deep inside the heart..

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
September 8, 2013 at 4:31 PM delete

betul la mama..sebab kadangkala kerana kelebihan dan keistimewaan inilah timbul isu beza membezakan..masyaAllah..

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
September 8, 2013 at 4:35 PM delete

yup..dengki ni yang akan menjadi virus sebenarnya zie..apa pun iman akan menjadi benteng pada seseorang itu..

Reply
avatar
puteri airyn
AUTHOR
September 9, 2013 at 8:45 AM delete

Sentiasa muhasabah diri adalah yang terbaik untuk setiap insan... Kehidupan yang penuh pancaroba..Segala ujian kena harungi jua.. Berhadapa dengan ramai orang yang pelbagai ragam

Reply
avatar
krole
AUTHOR
September 9, 2013 at 11:09 AM delete

bab dapur tu...semenjak berkecimpung menolong Mrs. krole kat dapur pergh! betul besabaran amat diperlukan...terutamanya dalam bab2 penyediaan huhuhu...Allah suka hambaNya yang berusaha dan meminta daripadaNya...so mintalah denganNya...bukan bayar pun...tak susah... tadah tangan berdoalah dengan rendah diri.

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
September 9, 2013 at 8:07 PM delete

Betul..dengan cara muhasabah diri boleh melatih diri agar sentiasa sedar akan kelemahan diri..kekurangan sendiri..betapa kerdilnya diri..perbaiki sedikit demi sedikit..untuk diri sendiri..juga untuk orang lain :)

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
September 9, 2013 at 8:10 PM delete

bagus alhamdulillah..teruskan usaha mr krole..mesti mrs krole gembira sebab suaminya ringan tulang membantu..good joblah..minta sesungguh hati insyaAllah Allah kabulkan..cma bila dan badaimana caranya..menjadi rahsiaNYA.. :)

Reply
avatar

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH.. EmoticonEmoticon