::..jeRniHkAn..::


بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم

Sunyi,,dah mula lengang..azan dan suara suara merdu yang mengalunkan ayat ayat suci Al Quran di surau atau masjid pun semakin berkurangan..yang semakin meriah bunyi mercun..sana sini..nak masuk tandas pun terkejut..hehehe..tak melatah je..iyelah siapa yang cuti awal..dah pun  mula bergerak balik ke kampung masing masing..penuh bonet kereta..bagus..bawa buah tangan untuk keluarga di kampung ok..alhamdulillah..semoga selamat sampai..yang mana mana menaiki pengangkutan awam tu..hati hati..kan banyak ulat..syaitan masih dirantai..ulat pulak berleluasa..ish..ish..ish..

Ramadhan tak habis lagi ni..jangan lupa..masih berpeluang bertemu LAILATULQHADAR tau..ha..kan..siapa tahu..izin Allah itu terlalu luas..tak terjangkau dek akal kita ni ha..kalau nak keluar shopping tu..balik awal..lagi lagi yang ada anak anak kecil tu..tak elok berembun..nanti jadi penyakit keturunan..dari dalam perut sampai keluar perut asyik berjalan malam je..jangan marah esok lusa anak dah besar selagi burung hantu tak celik..selagi tu tak nampak pintu rumah..kecualilah memang tak boleh dielakkan..kalau faham buat duck face..alololo..cumilnya J..

Sakan bershopping tu jangan lupa bahagian untuk bayar zakat fitrah..hihihi..dah adakan..ke dah lunaskan..alhamdulillah..bayar ye..bayar tau..bicara teman A:aku tak beli baju raya pun tak apa asalkan aku bayar  zakat fitrah untuk aku,mak bapak aku dengan adik adik aku yang 10 orang tu..bicara teman B:aku dah lunaskan zakat fitrah..lepas tu baru rasa seronok nak berbelanja..bicara teman C:awal Ramadhan lagi dah bayar zakat fitrah pun..tapi seronoknya raya bila ada banyak duit..

Senyum je..dengar dan fikir..alhamdulillah semuanya dah tunai zakat fitrah..good..dan semuanya main poin nya adalah duit..hehehe..keseronokkan,,kegembiraan,,tidak boleh kita beli dengan duit..yup duit itu satu keperluan tapi tidak semua keperluan dan kehendak kita mampu di nilai dengan duit..kalau hati kita kecewa remuk redam hancur macam kena lenyek dengan batu lesung dek kerana patah hati dikhianati..tiba tiba kawan kawan kutip derma kilat untuk happykan hati kita yang kononnya suruh pergi shopping raya..agak agak kita boleh tak terus lupakan samdol yang buat hati kita robek??hihihihi..sabo jelah..

Tak apalah..kita kadangkala teremosi..sekali sekala tersentap..tapi selalu sangat buruk sangka pada Allah..bukan kita kat Malaysia ni..tu orang afrika kot..kan..eh..ini fitnah la pulak..astarghfirullahalazim..maafkan saya J..Allah tau bila masanya kita mampu diuji..Allah tau bila saat dan ketikanya untuk makbulkan doa dan impian kita niha..Allah tau..jadi hujung hujung Ramadhan ni..dah dekat Syawal pun..ambil kesempatan yang ada untuk  jernihkan apa yang keruh dan bersihkan mana yang berkeladak tu.. J..kosong..kosong..koooosongg..walaupun baju kita sama kala dengan langsir rumah mak..jangan sedih..Allah tak pandang kala baju..Allah tengok hati kita yang merah tu ha..

J Wassalam J
Previous
Next Post »

10 comments

Write comments
August 3, 2013 at 9:16 PM delete

iyerrr lah. geram betol. tekejut mama, nasib tak melatah...

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
August 3, 2013 at 9:59 PM delete

yang lebih kesian pada family yang ada baby kecil..kesian asyik terkejut je..hihihi..kalau melatah mesti mama cumil..

Reply
avatar
August 4, 2013 at 5:36 AM delete

lama betul tak datang komen kat blog akak.. huhu.. zizie pun baru nak balik kampung hari ni.. lagi la bising dengan bunyi mercun bagai.. baju raya pun tak beli lagi.. mungkin tahun ni pun tak ada jugak.. hihi.. apa2 pun kak, kat Malaysia ni bulan Ramadhan yang dikejarnya bazar ramadhan, bila syawal baju raya, ketupat rendang yang dikejarnya.. ada sesetengah orang anggap berkunjung raya rumah ke rumah hanya dianggap sebagai satu adat.. tapi, tak salahkan mereka kerana golongan yang lebih tua ajarkan begitu..
selamat hari raya aidilfitri, maaf zahir dan batin :)

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
August 4, 2013 at 9:53 AM delete

tak apa dik..zizie kan sibuk..akak faham..selamat sampai ke kampung halaman ye zie..tak apalah biar kita besederhana ye dik.yang utama hati kita sentiasa riang gembira..tak gitu..justeru itu kita perlu ubah..ubah yang perlu diubah..supaya yang dianggap adat itu sebenarnya apa yang dituntut dalam Islam..untuk ukhwah sesama insankan..salam aidilfitri kembali daripada akak sekeluarga.. ^.^

Reply
avatar
Kakzakie
AUTHOR
August 5, 2013 at 10:15 AM delete

Pengertian dan pemahaman erti berpuasa dan berhari raya kena ada dalam diri. Kalau sibuk tiap malam shopping hingga dinihari hanya kerana nak berhari raya, sayangnya puasa yg siangnya diisi malamnya dgn begini sepanjang malam.

Bergembira biarlah berpada bukan tak boleh kerana syawal itu utk meraikan kemenangan kita berpuasa, tapi betulkah kita dah menang, kena tanya diri sendiri.

Reply
avatar
Kakzakie
AUTHOR
August 5, 2013 at 10:16 AM delete

eh... lupa pulak kakak nak ucapkan Selamat Hari Raya, maaf zahir batin dari kakak ye dik...

Kalau bangsa kakak kata 'luputku seng okeh yo'... belajarlah sikit hihi...

Reply
avatar
August 5, 2013 at 1:19 PM delete

selamat hari raya dari bunda...

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
August 5, 2013 at 3:11 PM delete

hehe betul la kak..kegembiraan Syawal lebih terasa andai kita menghayati Ramadhan sebenarnya..dan rasanya nikmat itu berbeza beza kerana walaupun kita sama sama melalui Ramadhan namun kesan penghayatan yang berlainan membuatkan ada yang merasakan Syawal itu sangat gembira..sebenarnya kita perlu berasa sedih tatkala Ramadhan melabuhkan tirainya..

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
August 5, 2013 at 3:14 PM delete

sama-sama la saya..salam aidilfitri daripada saya sekeluarga..

eh..saya pun jawa..hihihi..cakap tak berapa pandai tapi faham sikit sikit..

yo kak..podo-podo lah yo..

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
August 5, 2013 at 3:14 PM delete

maaf zahir batin ye bunda..

Reply
avatar

Sepatah Dua Kata Kalian Amat PC Hargai..TERIMA KASIH.. EmoticonEmoticon