::..BaNyAk SaNGat..::



بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم

Alhamdulillah masih lagi Allah beri kesempatan dan ilham untuk ketuk ketak pada keypad lappy ni ha..syukur..rindu nak berceloteh..rindu nak ziarah rakan rakan..baca entry sahabat sahabat setia..memang rindu..dari 1 hingga  13 Syawal..dua kali PC dan soulmate ulang alik ke kampung halaman..tak apalah..untuk family tersayang..insyaAllah kami usahakan..hehehe..seronok dapat biras baru..lepas ni balik kampung ada gang la nak ketang ketung kat dapur mother in law tu..ngeh..ngeh..ngeh.. J..kan kita wonderpat..tak gitu..dan bila dah jumpa sedara mara..macam macam la kisah dan cerita meta nya dik non ooii..tapi seronok..
…..~~~~~~~~~~…..

Kadang kadang..tak semua kita hajati itu kita perolehibetul
Kadang kadang macam dah jadi hak kita tapi Allah pinjamkan sekejap je..sabarlah
Kadang kadang kita sangka semua clear saja..rupanya dugaan menjelma..tak apa..redhakan ye..
Kadangkala kita rasa berhak padanya tapi kita lupa Allah lebih lebih lagi berhak ke atasnya..tak gitu..
Kadang kadang kita dah usahakan begitu begini..tapi gagal lagi..ermmm usaha lagi..tabahkan hati..
Kadang kadang kita sakan rancang itu ini..alih alih tak menjadi..kalau nak sedih sekejap saja ye..
Kadang kadang kita slumber saja..buat buat tak tahu..alah macam tak ada apa apalah..tiba tiba menjadi milik kita..kerana Allah nak rasa redha daripada hambaNYA..boleh??
…..~~~~~~~~~~…..

Kita sedih atau gembira..tetap menangis..kita kalah atau mengalah tetap terluka..betul tak??kupas kulit bawang pun kita menangis..tak gitu..ececeh..yang utama kita usaha dan usaha dan usaha..JANGAN lupa doa serta tawakkal pada Allah..
Nak usaha mungkin mudah sedikit..begitu juga berdoa..nak masuk tandas pun kena berdoakan..paling tidak pun بسم الله الرحمن الرحيمke terlupa terus..ishh..jangan la macam tu ye..tapi yang susah bab redha..biasanya redha sekadar dibibir..tidak dihati..kerana kita ini manusia..bukan iron man you..bukan spongebob juga..apatah lagi ultraman taro..hehehe..bila hati mula berbicara..bila akal mula mentafsir..hanya iman penguat segala..tidak mudah bukan senang..di mana tahap keimanan kita..kita sendiri dapat nilaikannya..

Mungkin Allah beri kita menangis dulu kemudian tersenyum riang..ala macam dapat lolipop..
Tapi kalau butang baju tercabut..nangis guling guling itu silap sendiri..kenapa main sampai tak ingat dunia..kan dah tersangkut butang tu pada celah gigi..kalau gigi sendiri tak apa..ni gigi jiran sebelah..ermm pilih la butang baju ke gigi jiran tu yang penting.. J..

Allah tidak pernah menzalimi hamba hambaNYA..percayalah..janji Allah itu pasti..pasti..jangan diragui..kalau kita banyak sangat tersilap dan meragui..jangan risau..beristighfar..minta ampun padaNYA..tapi janji..jangan ulangi lagi..boleh tak??Allah baik pada kita..kita kena buat baik padaNYA juga..


JWassalamJ
Previous
Next Post »

11 comments

Write comments
krole
AUTHOR
August 20, 2013 at 8:56 PM delete

Alhamdulillah... rindu nak baca entri kat sini huhu..rupenye...kte serupaaaa hahaha...mesti meriahkan...kat tempat krole ni dah sibuk sangat. btul tu jua...Allah tak pernah sekali menzalimi hambaNya...apa yang berlaku adalah ketentuan daripadaNya kerana hanya Dia yang lebih tau apa yang baik untuk kita...redha dan bertawakal kepadaNya~

Reply
avatar
August 20, 2013 at 10:39 PM delete

Allah Maha Perancang Terbaik.. kita sebagai hambaNya perlu sentiasa berdoa meminta kepadaNya..

Reply
avatar
roza
AUTHOR
August 21, 2013 at 8:53 AM delete

salam kenal...salam raya

Reply
avatar
Kakzakie
AUTHOR
August 21, 2013 at 10:02 AM delete

Ada teman nak bersilat di dapur MIL bila kumpul-kumpul kenduri kali ini ye. Cepatlah sikit siapnya. Kalau tak habis basah tangan bukan paras siku aje tapi ketiak pun melengas sama. Bersyukurlah juga Allah dah bagi keringanan dgn tambahnya saudara.

Bukan mudah nak zip mulut kalau dah biasa dibiar zip terbuka. Kenalah belajar zip supaya terjaga sikit kan. Apa lagi dibulan mulia ini. Mana tahu boleh memulakan hijrah dibulan mulia ini.

Reply
avatar
Nao Mei
AUTHOR
August 21, 2013 at 11:08 AM delete

tiada kehidupan yang tidak ada pasang surutnya...lumrah dunia...

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
August 21, 2013 at 1:10 PM delete

letih urus kenduri kahwin ni..tapi seronok sebab semua saudara mara berkumpulkan..macam macamlah story yang keluar..cuma kita harus sentiasa bersyukur padaNYA sentiasa walaupun kadangkala pahit dan pedih untuk diterima..moga kepahitan akan menjadi satu kemanisan :) amin...

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
August 21, 2013 at 1:11 PM delete

betul..DIA la perancang terbaik untuk kita kerana DIA yang mencipta kita dan kita milik DIA :)

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
August 21, 2013 at 1:11 PM delete

salam ukhwah kembali..lillahitaala.. :)

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
August 21, 2013 at 1:15 PM delete

Betul la kak..lebih ramai orang yang membantu lebih mudah nak siapkan kerja..yang paling penting setiap orang tahu peranan masing masing..kerja beres hati pun lapang..

mudah nak berubah pada keburukkan namun tak mudah untuk berhijrah kepada kebaikkan kerana syaitan suka kepada kehancuran.. :)

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
August 21, 2013 at 1:15 PM delete

setuju..cuma kita mesti bijak mentarbiah perjalanan kehidupan :)

Reply
avatar
August 23, 2013 at 8:10 PM delete

Masha Allah.. best sgt entry ni..

Reply
avatar

Sepatah Dua Kata Kalian Amat PC Hargai..TERIMA KASIH.. EmoticonEmoticon