..tInGgALkAn seDiKiT..


السلام عليكم
بسم الله الرحمن الرحيم
Eh kenapa tu asyik menguap..ermm mengantuk ye..biasalah bulan ramadhan,,bangun awal untuk bersahurkan..yang ada sambung tidur..yang ada sambung menunaikan solat sunat sementara tunggu azan subuh..terpulang pada individu..yang ada terlajak subuh..tak kurang terus lajak..lajak..eh..nak kena bajak ke..gitu ye..tak apa semua yang kita lakukan berpahala kan..kan nak masuk syurga.. J..yang lajak lajak tu ubah sikit sikit..slowly but surely ok.. J
Bagi yang dewasa,,atau dewasa purba,,berpuasa  bukan masalah..bukan alasan..kalau sentiasa memberi alasan..itu bermakna diri dia yang bermasalah..kecualilah memang ada masalah kesihatan..yess itu ada kelonggaran..tu pun kena qada juga kan..kihkihkih..kalau anak anak kecil boleh berlatih berpuasa kenapa  yang vateran ni bagi 1001 alasan..ini tidakk adil..owh malu..kita muhasabah diri sendiri..kita contoh..contoh pada orang di sekeliling kita..kalau kita sentiasa memerhati..ini bermakna kita juga akan diperhati..bukan sebab glamour ok..mungkin sebab tingkah laku kita..betul??ok done..
Ingat kalau bukan dalam bulan Ramadhan sekalipun kita kena jaga tertib..inikan dalam bulan semulia Ramadhan..lebih lebih lagi..kurangkan yang negatif negatif tu..kurangkan sikit sikit..yang penting buat..usaha berbuat baik..comel bila kita tengok anak anak kecil..adik adik kecil berpuasa..macam tu la kita..sangat comel..pada pandangan Allah..inilah masanya kita menambat Allah untuk melihat kita..memandang kita dengan penuh rahmat..
Kalau hidup kita sebelum ini kurang seimbang..inilah masanya kita seimbangkan..dunia kita..dan alam akhirat..tinggalkan sedikit ruang dihati kita untuk mentarbiah diri moda ruang yang sedikit itu membuka segenap pelusuk sanubari agar kita menjadi insan yang tawadhuk dan istiqhomah..
Umpama terhidangnya pelbagai makanan..depan mata..kalau nafsu menjadi raja mahu dihabiskan sehendak hati..namun apabila akal dan iman memandu kita..cukuplah sekadarnya..berhenti makan sebelum kenyang..kan itu sunnah..tidak semua yang ada pada kita itu adalah hak milik kita..ada juga menjadi hak dan milik orang lain..apa gunanya andai kita lena dalam senyuman..kucing kita si garfield lena dalam rintihan..kembung perut bukan sebab kenyang..tapi banyak angin..jangan kita naik angin bila bangun pagi terpijak muntah si garfield dek kerana mabuk perut masuk angin..
Jwassalam J
Previous
Next Post »

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH.. EmoticonEmoticon