NiKmAtI sEpeNuHnyA..



بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم

Alhamdulillah..sehari telah berlalu..Ramadhan..oh Ramadhan yang sentiasa di nantikan..penuh rahmat,,penuh berkat..inilah detik permulaan kita nak ubah diri..nak mendidik hati dan diri..lebih baik,,lebih istiqhomah dan lebih wasatiah..tidak lebih tamak haloba,,tidak malas kerana letih dan tidak membazir..bukan nafsu menjadi tuan dan kita ni hamba..membutang mata ye bila pegi bazar ramadhan..hehehe..sampai senget bakul motor ye..tu belum isi dalam halmet lagi..tak apa..kalau ingin sangat beli la..tapi dalam kuantiti yang sedikit..boleh kan..alhamdulillah..takut kempunan..

Biasanya hari pertama puasa ni letih pun lebih sikitkan..mula la lesu..baru jam 10 pagi..perut dah macam ada kumpulan gazal..kugiran ..ermm rock kapak pun menjadi jadi..bibir tu mula kering..biasalah tu..lama lama ok kan..ala lawan la sikit..29 hari lagi tau..hahh jangan la pulak asyik dok keluar masuk bilik air saja..cuci mukalah..itulah,,inilah..berwudhuk itu wajiblah kan..ada lagi ke yang ambil kesempatan ni..hihihi..habislah..ingat,,orang tak nampak tapi Allah..always perhatikan tau..

Kerap sangat nak gosok gigi..sebelum ni sakan bersembang..ni senyap saja..ok..puasa..aaapa..mulut berbau..alah biasalah kan..bila tidak makan dan minum..mulut jadi kering..biarlah orang kata mulut busuk macam longkang pun..kerana di sisi Allah ianya haruman kasturi..tapi janganlah datang dekat kawan hembus..hembus..tiup..tiup..takut tak sempat tunggu azan maghrib..azan zuhur dah berbuka..terlantar dalam wad kena smackdown..jangan ingat boleh senang lenang tu..dah baik..qada puasa tu..ewah..ewah..

Seperti mana kita menikmati juadah berbuka,,atau apa saja juadah kesukaan..bersungguh sungguh makan,,habis..licin..ok..bagus la tu..tak membazir..ermmm macam tulah juga kita menghayati ramadhan ini..bersungguh sungguh dalam berpuasa..beribadat dan ikhlas dalam segala perbuatan..kelazatan dan nikmatnya mungkin tidak kita kecapi kini..namun suatu masa kelak apabila hanya amalan menjadi tempat brgantung harap ..nikmat kelazatan dunia hanya seketika namun kemanisan akhirat itu juga yang abadi selamanya

J Wassalam J
Previous
Next Post »

6 comments

Write comments
Kakzakie
AUTHOR
July 11, 2013 at 9:07 AM delete

Jujur kakak ni kalau bulan ramadhan sahur aje kakak masak. Tapi kalau utk iftar memang kakak beli saja. Lagi sekarang tinggal satu anak yg ada dirumah tanya dia nak makan apa itulah yg kami beli. Kalau weekend adalah juga masak sebab nak agih jiran juga (nak juga sesekali memberi kan...kan.. hihi...)

Selamat berpuasa dari kakak.

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
July 11, 2013 at 4:43 PM delete

Hai kak..betul la kak..kalau masak pun tak ada orang nak makan takut membazir pulakkan..beli sikit sikit tu ok la..bulan ramadhan ni memang puasa tapi makan sikit pun perut dah terasa kenyangkan kak..nikmat puasa kak..tulah sambil masak tu..kita bersedekah sedikit..jiran tu dapat bau..dapat juga merasa.. :)

Reply
avatar
krole
AUTHOR
July 11, 2013 at 5:16 PM delete

huhu biasalah kalau awal puasa ni...badan rasa tak bermaya saja...maklumlah baru nak biasakan diri semula...apa2 thanks untuk peringatan itu jua...InsyaAllah akan cuba yang terbaik utk mnunaikannya~ ehem2 bakul motor senget huhuhu...pernah nmpk skali camtu huhu

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
July 12, 2013 at 7:40 AM delete

alah bias..tegal biasa..hehe..letih lesu yang memberi banyak pahala pada kita..mudah mudahan semakin hari semakin baik semuanya..awal ramadhan ni penuh bazar ramadhan..seronok dan sangat meriah..perhati gelagat manusia..begitu begini..macam tu macam ni.. :)

Reply
avatar
Mieza Jhaa K
AUTHOR
July 12, 2013 at 12:27 PM delete

Saya tak boleh pergi bazar ramadhan..takut terbeli kuih atau makanan yg nmpak sedap..lepas kenyang, xnak mkn dh..tak habis...buang..adoi..membazir pulak..

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
July 12, 2013 at 1:15 PM delete

hehehe..alergik la ni ye..kan..lagi la bila tengok makan yang colourful tu..terliur sangat..ermm betul..kalau beli banyak pun takut membazirkan..rugi..saying rezeki tu..tak apalah besederhana sahaja.. :)

Reply
avatar

Sepatah Dua Kata Kalian Amat PC Hargai..TERIMA KASIH.. EmoticonEmoticon