..::PaNcInG::..


بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم

Setiap orang ada hobi..hobi biasa,luar biasa,pelik dan dot..dot..dot..untuk mengisi waktu terluang hobi nilah sebagai pengisiannya..betul tak..dan pastikan hobi tu berbaloi baloi dan bermanfaat bukan saja pada kita malah boleh psiko orang lain juga eh..kata nak pahala lebihkan..so.. J

Kerana hobi macam macam sanggup dilakukan,dikorbankan..yang penting kepuasan..setuju?muncung sikit mulut tu..hihi..tapi jangan sampai membazir ye..tak elok tu..yang ada suka tanam pokok bunga,,baca novel,memasak,menjahit,membebel pun ada juga..buat mesyuarat tingkap..hari hari..adus..parah ni parah..tak kurang juga yang suka memancing..tak kira lelaki,,perempuan,,sama ada tahap tepi parit depan rumah,,kolam,,sungai,,tasik dan di lautan luas..paling mudah pancing di pasar..mata kail dan umpan duit..$$$,,RM..RM..hah..senang..isteri tak sempat membebel sampai kecut cuping telinga suami tu ha..taara..ikan,udang,sotong.. J..

Bila besar dan panjang jorannya ditampah besar umpannya..maka lumayanlah hasilnya..ye takk..palig tidak pun hasilnya selipar jepun dah putus tali..atau sampah yang lama terkumpul di bawa arus..tak pe sabar..apa pun mesti sabar..berkisah pasal pancing ni..ada seorang teman rungsing..macam mana la nak pancing anak ni..wah soalan gempak ni..opss pancing anak supaya suka makan sayur,,gemar makan buah..dah beli macam macam buku panduan,,dah minta bantuan pakcik google,,dah minta nasihat doktor pun..dah habis kreatif..diukirnya sayuran tu,,dibentuknya buahan tu..sampaikan si anak keliru ni carrot ke anak burung tiong patah sayap..ohh..belum lagi nak buat bentuk kon jadi siput..dah kalau macam tu kena buat spongebob la..Garynya dah ada..

Errrmm macam macam ragam..biasanya setiap khamis malam jumaat,masjid,surau mengimarahkan bacaan surah yasin juga bertahlil..kan cokel tu..kalau tak dapat berjemaah setiap hari untuk setiap waktu solat,,seminggu sekali pun jaaadilah..yang utama hati ikhlas lakukan..tak pe..boleh..sebagai permulaan untuk pancing hati kita tu supaya jatuh cinta padaNYA..
Imam bilal mula garu kepala yang tidak berambut..bukan risau nasi ambeng tak ada sapa nak makan tapi takut esok Allah tanya di akhirat..di padang mahsyar..

Rasanya tak salah kalau kita memulakannya dulu..kita jadi contoh pada anak anak,,imam bilal lebih berusaha mendekati jemaah..dan yang paling penting tunjukkan tauladan yang baik..adakala kita tidak perlu pun bersuara..dengan hanya melaksanakan.ia menjadi ikutan..kita tidak boleh mengubah arah angin namun kita boleh mengubah diri agar selari dengannya..Allah sangat cinta pada hambaNYA yang sangat penyabar..jadilah insan yang penyabar dalam mendidik dan mengasuh insan lain ke landasan bebaikkan..

Wassalam J
PeRdU cINta

Lifestyle Personal Blog - Menjaga rasa cinta.Pengalaman diolah menjadi artikel. JUA AZURA | ISTERI & BLOGGER | ASAL BATU PAHAT JDT | UNTUK REVIEW : EMAIL KE teratakcomelkita8384@gmail.com twitter rss instagram facebook

10 Ulasan

TERIMA KASIH selalu menyokong PERDU CINTA

  1. didiklah anak dari kecil lagi, supaya bila besar mereka tahu apa nak buat. kalau ajar time besar, leceh sikit.. :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul la adik..mereka ini umpama kapas yang putih bersih,,halus dan mudah untuk di bentuk..terpulang bagaiman ibu bapa itu sendiri mahu membimbingnya.. :)

      Padam
  2. kalau abah zizie, dia tak suka memancing.. katanya, lambat dan susah dapat hasil.. hahaha.. kekadang, semuanya bermula dari kita.. kalau dah jarang sogok anak makan sayur dr kecik, anak pun tak nak.. nak buat mcm mana, budak2.. susu sustagen kan ad.. hehe..

    BalasPadam
    Balasan
    1. ibu bapa contoh yang paling hampir dengan anak anak..idola anak anak..hehehehe..pancing dengan duit di pasar la nampaknya ye dik..jangan kan budak budak..kita ni pun minum sustagen..

      Padam
  3. Sabar itu syurga.
    Imbal lebih dari setimpal...

    Moga Allah kasih.
    (^___^)

    BalasPadam
  4. nak pancing ikan dan nak pancing anak kena ada ilmu dan teknik..disamping tu kena sabar dan tawakal.hasilnya insyaallah..

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu..ilmu itu penting kerana adanya ilmu kita mampu mengawal emosi,,dan bijak dalam bertindak..untuk mendidik hati menjadi sabar juga perlukan ilmu supaya tidak mudah putus asa tatkala apa yang dipancing tidak mengena.. :)

      Padam
  5. hobi saya adalah menekan keyboard untuk menaip entry. he3

    BalasPadam
    Balasan
    1. good..berkongsi ilmu dan pengetahuan ye cik atin..pancing hati sahabat ke arah lebih baik dan terus baik.. :)

      Padam
Terbaru Lebih lama