NaIk TaNgGa..tUruN eSKelAtOr>>


بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم

 Tangga untuk memudahkan kita memanjat ,,bukan dok sekodeng orang ..hehehe..rumah pangsa biasanya mesti ada tanggakan walau ada lif..tapi lif pulak biasanya untuk yang 5 tingkat ke atas..wooho..ok..rumah teres 2 tingkat pun mesti ada tanggakan..hihu..so..mudah bila lif rosak..mudah ke??yelah walau sambil panjat tangga tu mulut sakan berceloteh..bebel itu ini..macam ceramah percuma..apa taknya lif rosak masa kita nak keluar belanja barang dapur..gitu..nampaknya..berangkut la sesungguh hati,,botol kicap gantung kat leher..kanan kiri tangan..4 tangan tau..ke lebih..bergantung pada yang ikut la..time lif rosak ni..lebih ramai ikut lebih baik..lebih banyak ceramah..kihkih..lalalalala..sampai pun tingkat 13..hihi..kurus jari jemari salleh..eh upin ipin pulak..walaupun lambat dan berbirat tangan,,kendur leher,,longgar lutut..tetap sampai jugakan..alhamdulillah..panjang umur..selamat..senaman untuk jantung tu..

Tangga berhenti merintih..sebelum ni lif lebih banyak berbakti katanya..bila la aku boleh berjasa..aku pun nak masuk syurga juga..kata tangga..aduhai..kesiannya tangga..mungkin fungsi lif yang lebih mudah dan cepat itu lebih menjadi pilihan..kelewatan tetap ada sebab tunggu giliran jugakan..ermmm mengajar erti kesabaran..maklumlah bila dah berbedak,,minyak wangi aroma lemon..takut berubah berbau cuka..bedak menipis..aduh kurus betis i..slim punggung i,,hai baru sehari dah berubah..jimat duit..aduh melecet tumit kaki i..siapa suruh pakai kasut tumit tinggi..lain kali gantung kat leher..pakai la selipar pokemon tu dulu..tu yang tak sanggup gunakan tangga..bersyukur ye..kadang kadang bila sudah terlalu selesa,,kita pandang sepi pada yang lainnya..

Susah,,tiada siapa yang inginkan kesusahan..tiada siapa yang mahukan masalah dan  kepayahan datang dalam hidup kita..tiada kesenangan tanpa kepayahan dan tiada kegembiraan tanpa kedukaan..bila segalanya mudah,gembira dan bahagia kita akan mudah lupa dan leka..tak mustahil kita akan menjadi jauh daripadaNYA..adalah lebih baik kita melalui kepayahan dalam menikmati kesenangan kerana kita akan lebih menghargainya berbanding kita terlalu mudah memperolehinya juga terlalu senang untuk  kehilanggannya..

Umpamanya..biarlah hingga kuku bercagu,,lelah  mendaki tangga  meraih redha Allah dalam kehidupan ..daripada kita sentiasa selesa terjerumus dalam sengsara akhirat..yakinlah setiap kita punya potensi untuk berhijrah..berhijrahlah ke arah kebaikkan..

Wassalam J
Previous
Next Post »

9 comments

Write comments
June 29, 2013 at 1:38 PM delete

wow. tingkat 13 tu. sesak nafassss. huhuhu. takpe, tu kan senaman. bagus untuk jantung :D

Reply
avatar
June 30, 2013 at 1:18 AM delete

berakit-rakit ke hulu,
berenang-renang di tepian,
bersusah-susah dahulu,
bersenang lenang kemudia..
:)

Reply
avatar
June 30, 2013 at 8:25 AM delete

assalam,

anggap jer seperti satu senaman..

Reply
avatar
Mieza Jhaa K
AUTHOR
June 30, 2013 at 9:53 AM delete

KLAU SY DAH LAMA SEMPUT TU..TINGKAT 3 PUN DAH TERMENGAH-MENGAH TAK CUKUP NAFAS..MACAM ORANG GEMUK PULAK.

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
June 30, 2013 at 10:13 AM delete

hehehehe..sambil mendaki tangga sambil bertasbih..berzikir dan beristighfar kan.. :)

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
June 30, 2013 at 10:14 AM delete

betul la dik zizie..berpantun ye hari ni.. :)

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
June 30, 2013 at 10:15 AM delete

waalaikummusalam BUNDA..Allah tdak menjadikan sesuatu itu sia siakan BUNDA..

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
June 30, 2013 at 10:17 AM delete

mungkin sekali sekala atau jarang jarangkan..tu yang bagai nak pitam..kalau kerap dah lali..ermmmm pasti bermanfat kalau sesuatu perkara itu berlaku :)

Reply
avatar

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH.. EmoticonEmoticon