MuLa BeRsErAh>>BuKaN MeNgAlAh


بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم

Pagi Jumaat yang hening..damai dan cuaca cantik sangat..tak tahulah petang bagaimana pula nantinya..mungkin hujan lebat guruh berdentum kilat sabung menyabung..yang pasti bantal busuk stand b buat tutup telinga dan muka..alhamdulillah J masih mampu bernafas menikmati nikamat kurniaan Ilahi..saya suka..saya suka..**pengaruh meimei upin ipin**..hihihi..baru cakap..hah mula dah..mula dah dia..biasalah cuti sekolah..anak-anak cuti..mak ayah kerja..eh..anak-anak tu tinggal dengan siapa?siapa yang menjaganya..cuak je..yelah kecik lagi..
Nenek atok datang dari kampungkalau tak rumah pengasuh je..hohoho..lega..

InsyaAllah bulan depan kita dah nak berpuasakan..ada sesetengah ibu bapa..hampir Ramadhan,,mereka buat kunjungan ke rumah anak-anak secara bergilir..jadi puasa je boleh fokus beribadat pula..jumpa lagi rayalah..insyaAllah..seronok kalau ada anak  ramai..tapi kalau sorang je..setunggul…eh..tunggal la..ermm..tu jelah..busuk wangi pahit manis..hadap je..no choice katanya..redha je la yek..urut dada tabahkan hati..yang anak ramai cakap lebih baik anak sorang..kepala tak pening..boleh fokus satu je..dialog ni timbul bila ada krisis ..beli baju warna tak cantik..tak gu dengan tudung..hehehe..yang anak sorang pulak cakap kan bagus ada anak ramai..meriah..ke senang nak luah perasaan..dah gitu pulak..

Anak ramai..anak sikit..bersyukurlah..berterima kasih pada Allah..itu semua rezeki..cuba pandang pada insan yang Allah belum kurniakan cahayamata..bertahun-tahun mendirikan rumahtangga..pelbagai cara usaha..dari timur ke barat..dari utara ke selatan..usaha..berdoa siang malam..melakukan umrah..tapi masih menanti..haa sedih tak..kesian tak..kan,,kan,,tapi insan-insan ini Allah kurniakan kesabaran yang tinggi..hebat..mantop!!!,,jempol..

Sampai suatu tahap..cakap la apa pun,,gelakkan la macam mana pun,,perlilah sampai berbuih mulut,kutuklah sampai terlucut gigi palsu tu..mereka ini masih boleh tersenyum..kalau dulu bila orang tanya sikit terus sentap..meraung dalam bilik..kunci pintu..keluar bilik mata bengkak macam tombol pintu..tapi sekarang insyaAllah tak lagi..Allah kurniakan sedikit nikmat padanya..sebaliknya orang yang menduga itu berasa sangat bersalah..hidup ini terlalu singkat..setiap daripada kita punya bahagian tersendiri..belajarlah berserah pada Allah..tunjukkan erti redha itu dalam maksud yang sebenar..bukan sekadar dibibir seksimu itu..namun jangan sesekali pula mengaku kalah..umpama sedang berpuasa sunat..tiba-tiba dihidangkan dengan udang galah sambal petai..puasa tergadai..udang selesai..kalau lobster black paper pulak..niat mesti betul..baru Allah redha..

Wassalam J
Previous
Next Post »

8 comments

Write comments
Kakzakie
AUTHOR
June 7, 2013 at 12:14 PM delete

Bukan semua doa dan kehendak kita akan dapat/makbul. Tapi usaha dan kudrat kena ada. Tangan-mata-mulut ala... semua pancainderalah kan Allah dah bagi semua gunakanlah sedaya boleh. Kalau tak dapat sekarang mungkin esok-lusa. Jgn putus asa...

Mana ada malam tak siang-siang dan siang tak jumpa malam. Itulah dunia. Akhirat kita tak tahu lagi.. jadi lakukan terbaik yg kita mampu lainnya serah pada Allah..

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
June 7, 2013 at 12:40 PM delete

yup betul la kak..kalau kit ni mudah sangat dapat apa yang kita inginkan..takut kita lupa nak bersyukur..bila Allah uji maka kita akan lebih bersabar..didik hati kita untuk belajar bersabar..
semuanya Lillahitaala..

Reply
avatar
ANISRAHIM
AUTHOR
June 7, 2013 at 5:39 PM delete

Saya pon, berserah bukan mengalah, membiarkan bukan x suka tp Allah tahu apa yang terbaik utk kita. Melepaskan sesuatu yang baik utk terima sesuatu yang lebih baik andai itu takdir yang Allah tetapkan utk kita :D

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
June 7, 2013 at 7:49 PM delete

ye..betul..kita tidak boleh memperoleh segalanya dengan mudah atau terlalu mudah..kerana mungkin kita menjadi insan yang mudah lalai..Allah akan memberi berdasarkan apa yang kita usahakan.. :)

Reply
avatar
June 8, 2013 at 4:03 AM delete

so true kak.. angah zizie dah 3 tahun lebih.. tapi, dia tabah.. dah berapa kali keguguran.. yang paling menguji, tahun lepas.. dah 7 bulan, baby meninggal dalam kandungan... tapi, dia stay tabah.. insyaAllah segala ujian ni akan berbalas jua.. Amin..

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
June 8, 2013 at 9:58 AM delete

one day zie..one day..suatu yang manis pasti kan menjelma juga..insyaAllah..pedih,,sedih..gelisah..bakal Allah gantikan dengan penawar yang paling indah..berkat kesabaran yang menggunung..tiba-tiba sebak.. :/

Reply
avatar
krole
AUTHOR
June 8, 2013 at 12:00 PM delete

sedar tak sedar dah nak ramadhan kan jua...huhuhu hambik kau lobster black paper...hm... tak pernah rasa lagi tu. Cahayamata adalah anugerah/rezeki yang paling besar daripada Allah, sekarangni krole dah bergelar seorang ayah... memang seronok mempunyai cahayamata ni... hidup semakin hari semakin meriah... semakin hari semakin menguatkan kecintaan kita kepada Allah. Semakin kuat berusaha membanting tulang empat kerat ni mencari rezeki yang halal daripada Allah.

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
June 8, 2013 at 12:26 PM delete

insyaAllah bulan depan kita mula berpuasakan..cepatnya masa berlalu atau kita ini banyak sangat lalainya..beruntung bagi mr krole sekeluarga lantaran Allah kurniakan cahayamata..itu amanah Allah..jaga sebaiknya tau..jadi contoh yang baik pada baby zahrah..semoga dia tahu ibu bapanya lakukan untuk dia adalah yang terbaik..amin..

Reply
avatar

Sepatah Dua Kata Kalian Amat PC Hargai..TERIMA KASIH.. EmoticonEmoticon