~~BuKaN bIsKuT cELup AiR~~


بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم

Jerebu melanda..suatu itu tanpa izin Allah..tak akan berlaku jugakan..jerebu ni pun Allah nak uji kita ..uji hati kita,,uji iman kita dan ujian ini jangan sampai bawa mudarat pada iktikad kita padaNYA..tak mengapalah..ambil mana yang positif..ye tak?kalau siapa yang suka berjalan jalan tu boleh la rehat je di rumah..bersantai di rumah..kalau rasa penting saja baru keluar..nak pegi tampal gigi yang belubang ke..nak beli barang dapur ke..ok boleh keluar..kalau tak berasap dapur,,kepala kita pulak yang berasap..kena bebel tak masak..gitu..nak keluar rumah tu pastikan la  ciri ciri keselamat diutamakan..eh..senarai barang yang nak di beli jangan lupa..takut merapu tak sudah..

Bagi yang suka pegi gim untuk bina badan tu..nak tegangkan urat,nak shape pinggang..ok je..asal tak tempat terbuka..maklumlah jerebu ni..takut mata dengan hati pun jadi kabus..mana taknya yang kat gim tu pompuan dik non oii..hehehe..yang rutin siang malam pagi petang dok berenang tu..udah udah la dulu ye..takkan la nak menyelam saja tak nak timbul kot..mau kembung..masuk jernih..kita keluar birat air kolam..lainlah ikan memang hidup dalam air..kita bukan anak ikan kan..kan.. J

Anak anak ,,buat masa ni biarlah indoor game saja..duduk sama sama mak ayah main dam haji..kalau nak standard sikit main la cheest..ke main batu seremban..saidina ke,,sahiba ke..boleh gitu..apa!!!!!! Dam dam dumm???jangan..puasa dulu baru rayangaji ke..dapat pahala besar you..bila lagi..inilah masanya luangkan lebih masa pada anak anak..betul tak..mak,mama,ibu,ummi,mummy masa jerebu ni lah boleh maintain suara dengan anak tekak..tak payah dah nak meroyan meraung panggil anak balik rumah hari dah senja..padahal anak tu depan gate rumah je..nak join vokal bukan sekadar rupa agaknya tu.. J..
Praktis dulu..hihu..gagal pasti,,menang belum tentu..

Nampak tak,,banyak juga baiknya di sebalik musibah yang melanda..Cuma macam mana kita olahya..Allah tak jadikan sesuatu itu sia sia..mask pun laku..anak anak pun rajin tanya khabar ibu bapa di kampung,,itu tanda kasihkan..alhamdulillah..kalau kita fikir negatif seolah kita bersangka buruk pada Allah..betul tak?sesuatu yang berlaku itu mejadi guru terbaik..tak kiralah baik atau buruk perkara itu..

Semakin kita cuba teguhkan keimanan kita pada Allah..semakin itu jugalah kita akan sering diuji..semakin berat,,semakin menyesakkan..kerana Allah semakin sayang dan pandang kita..semakin kita sering menadah tangan padaNYA,semakin kita rapatkan dahi pada sejadah indah,,makin berat  terasa dugaannya..tak apa..jangan kita menjadi biskut yang kalah dek air..jadilah seperti besi..disepuh dek api..akhirnya menjadi sebilah pedang yang tajam..
Tanda kasih Allah pada kita akan hadir pelbagai cara,bentuk dan masa..cuma kita harus melihat dengan mata hati..

J W a s s a l a m J
Previous
Next Post »

8 comments

Write comments
Cik Arina
AUTHOR
June 23, 2013 at 5:25 PM delete

kelakar betul ayat sis ni , hehe betul tu sis , kat sini jerebu dah berkurangn sikit , pepepun kesihatan mesti jaga , rindu akak =) apa khabar ? salam syaaban jgn lupa malm ni malm nisfu syaaban =)

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
June 23, 2013 at 6:07 PM delete

hehehe,,gelak guling guling ke,,sekadar terkekek kekek bawah selimut ni..ermm tapi di tempat akak makin tebal asapnya..kesihatan paling utama..tambahan Ramadhan kian hampir..tak sabar nak puasa ni..rindu kamu juga adik arina..sht belaka..aah..jom mengimarahkan malam nisfu syaaban.. ^,*

Reply
avatar
krole
AUTHOR
June 23, 2013 at 11:28 PM delete

teringin sangat nak kenal ngan jua...dr pengolahan ayat bg krole mmg terbaik..dakwah yang bersifat santai~ seronok baca...tiap apa kejadian msti ada hikmahnya..tnggl kta je yang kena cari...sebab sllunye hikmah tu da ada kat depan mata, namun kta je yang tak nampak..sebab sibuk salahkan takdir...Nauzubillah.

Reply
avatar
Mieza Jhaa K
AUTHOR
June 24, 2013 at 9:52 AM delete

Terbaekk.. suka entry ni.. kat DUNGUN baru je jerebu semalam..

Reply
avatar
MaMa Rey
AUTHOR
June 24, 2013 at 7:36 PM delete

hehehe..betul tu..rehatkan anak tekak ni dulu..
anak2 skrg ni pn dalam rumah je..selalu ptg2 ke luar main..

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
June 24, 2013 at 11:11 PM delete

masyaAllah segala puji bagiMU ya Allah..terima kasih mr,mrs and baby krole..saya seadanya seba kekurangan..siapa sangka suatu ketika kita semua bersua..semua sahabat2 blogger..amin..betul la tu..kia ken sentiasa berlapang dada..keran itu petanda redha..sebalik redha itu banyak ikmat dan hikmahnya..moga kita tidak menuding jari.. :)

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
June 24, 2013 at 11:13 PM delete

alhamdulillah..terima kasih..entry sahabat2 blogger juga sangat baik dan bernas semua..berilmu,bermanfaat..jaga diri..jaga kesihatan ye :)

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
June 24, 2013 at 11:15 PM delete

kan..itulah salah satu hikmahnya..alhamdulillah..tapi kesian anak anak..selalu dapat bermain ye..moga mereka memahami bumi juga kadang kala tercedera.. :)

Reply
avatar

Sepatah Dua Kata Kalian Amat PC Hargai..TERIMA KASIH.. EmoticonEmoticon