::..SeBElAh mAtA^^

Advertisement

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم

First day..semua baru,,tempat baru,,suasana baru,,kawan kawan baru..semua new la bak kata orang putih..kihkihkih..pengalaman??ha yang ni susah sikit nak cakap la sebabnya..tahun lepas si upin kerja berkaitan scan barang barang..ermm kontrak habislepas tu dapat lagi tawaran..kali ini menjurus pada bahagian failing pula..haaa kan lain tu..jadi lain tempat lain jawatan maka lain la pengalaman dan ilmu yang di timba..betul tak..

berbeza dengan ipin..sejak pertama kali dapat tawaran pekerjaan sampai la sekarang ni..tak pernah tukar jurusan..always pentadbiran..huhuhuhu jadi abang surat..serah saja apa bentuk surat menyurat termasuk surat cinta..zassss siap..tabik spring buai la.. J..ada sesetengah  daripada kita mudah menyerap dan mencerna ilmu ilmu baru walau pun luar daripada bidangnya..memang superb la..tahniah..ada pula sebahagiannya agak sukar untuk mengadaptasi ilmu ilmu baru di luar bidang kuasanya..haaa guling guling hempas pulas belajar daripada senior..

tak kiralah apa pun situasinya..tak kisahlah apa pun keadaannya..apa yang penting???ha nak jawab kerjasama la tubetul la itu pun salah satu aspek..namun selain itu semangat rajin dan bersungguh untuk belajar dan suka bertanya pun perlu juga..sangat sangat perlu..anggap menuntut ilmu baru..cari dan bertanya sifu yang betul bukan yang botol..gah dan tegak berdiri..semua orang hormat namun zero..tak nak macam tu ye..

dalam apa situasi,,tua muda,,kecil besar..seharusnya saling membantu dan membimbing..kan muafakat membawa berkat..tak gitu..sebaiknya tiada perbezaan apa pun dalam tunjuk ajar..tak rugi andai kita berkongsi ilmu..tak sia sia segala ilmu yang kita sebarkan malahan Allah akan melipat gandakan lagi ilmu dan ganjaran pahala kita..Allah sentiasa memberi kita peluang dan ruang..

justeru itu siapa kita untuk menyempitkan peluang dan ruang orang lain kan..kanjangan pandang sebelah mata kerana mungkin dia lebih baik daripada kita..mungkin dia lebih berjaya daripada kita..kalau tidak di dunia mungkin di sana kelak..masa tu nanti jeling jeling la sampai juling..haluan kita telah berbeza..

wassalam 
2 Komen untuk "::..SeBElAh mAtA^^"

Pengalaman kakak employ staff baru macam-macam dik. Tapi jgn marahlah kalau kakak kata org bukan bangsa kita kalau belajar nak tahu siap dari A-Z dia tulis, ingat dan akan rajin bertanya. Kalau probation period 3 bulan tapi sebelum 3 bulan dah hadam semua - senang kakak. Sayangnya kalau saudara kita (tak semua tau) lebih pada gaya pakaian aje kalah kita boss dia ni... (sedih juga) dan lebih sedih sama-sama baru tapi dah ada jeling-jeling. Bos tersepit tengah-tengah nak settle masalah mereka. Akhirnya akan ada satu yg pergi walau kerja belum sampai setahun...

Betul la kak..saya pun sedih tgk cara bangsa kita macam ni..serius..memang bukan semua macam tu..tapi yang kecil dan sedikit kelompoknya tulah yang sangat meralatkan hati..kadang-kadang kita suka dan rajin bertanya..tapi setiap kali itulah kena marah..kena perli..kena umpat..kita baru langkah 2 tapak..dia bisik-bisik dengan kawan sebelah..tidak membina langsung..macam mana ilmu nak berkembang dan berkat..dan lebih lebih menyedihkan..bukan semua..namun segelintirnya pangkat juga menjadi ukuran...

Sepatah Dua Kata Kalian Amat PC Hargai..TERIMA KASIH..

Back To Top