.::JaNgAn PuDaRkAn sInAr ItU::.

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم

Cit cat sana,,cit cat sini..majlis sana..majlis sini..owh sangat cepat putarnya waktu..yang mana boleh hadir..kami datang..yang mana antaranya ada kekangan,,huluran salam dan maaf diminta..jangan marah hadiah sekali J,,jangan berkecil hati..kerana kita pasti bertemu nanti..amboi lupa ke..kan tak lama lagi puasa..lepas tu raya..senyum-senyum tu..dah qada puasa belum??..maklumlah banyak undangan perkahwinan..tapi tidak semua mampu untuk dihadiri..ermmm pasti ada yang terluka..jangan majok-majok..si isteri si suami datang memujuk..kihkihkih.. J..

Dah kawin budak ni..dulu kecik aje budaknya..bonceng basikal..maknya kayuh pagi petang..nak pandaikan anak..tahun ni sambut raya dengan menantu baru la yek..L oppsss puasa dulu..baru raya..itulah yang selalunya kita terlupa..RAMADHAN dulu..baru SYAWAL J..adatlah kita ini..yang gembira pasti sentiasa diingati..adakah RAMADHAN itu menyedihkan..TIDAK sekali-kali..bulan penuh penyucian hati..membersihkan rohani..beruntunglah bagi kalangan kita yang menjaga hari-hari sepanjang di bulan Ramadhan..menanti malam-malam berkat penuh ganjaran..


Excited tak nak puasa ni..Ramadhan dah dekat sangat ni..countdown tak  hari-hari menanti puasa..teruja tak..nak bertarawih..nak bertadarus..nak pergi masjid dan surau..bersyukur tak kerana Allah masih memberi kita peluang dan ruang untuk topup pahala..ada yang tidak menemui Ramadhan tahun ini kerana ajal mendahului..moga kita dipanjangkan usia..diberi kesihatan yang baik..amin J..

Kalau kita teruja buat persiapan raya,,beli kain pasang berela-ela,,berwarna warni,,bermanik-manik, bersulam-sulam,berabaya,,berjubah dan berpeplum..terapkan juga keterujaan itu dalam menanti dan menyambut Ramadhan..telekung yang bertahi lalat itu diganti dengan yang baru..kalau sulam dibaju tebal 2 inci..apa salahnya sulam di telekung 4inci..sejadah yang berlubang gantikan dengan yang baldu..untuk beribadah juga mesti punya semangat..caiyok..caiyok..

Tidak salah kita membuat persiapan awal untuk meraikan kegembiraan dan kemenangan..namun tidak rugi juga andai kita memberi ruang untuk diri mengecapi nikmat rukun Islam ketiga ini terlebih dulu..berjuanglah,,bertempur dan binalah acuan..membina sahsiah diri,,membentuk hati juga jiwa..kemudian baru akan terasa nikmat kegembiraan dan kemenangannya..nikmat itu akan lebih terasa andai kita hargainya spenuh jiwa raga..setiap apa yang kita lakukan..perlukan jawapan..kerana soalannya sedang menanti kita di akhirat kelak..

Wassalam J
PeRdU cINta

Lifestyle Personal Blog - Menjaga rasa cinta.Pengalaman diolah menjadi artikel. JUA AZURA | ISTERI & BLOGGER | ASAL BATU PAHAT JDT | UNTUK REVIEW : EMAIL KE teratakcomelkita8384@gmail.com twitter rss instagram facebook

6 Ulasan

TERIMA KASIH selalu menyokong PERDU CINTA

  1. Ada yg terkena batang hidung kakak ni dik. Kakak dah jahit baju-baju raya - dah siap pun (inagt raya aje - dahsyat kan hihi...) sebab Ramadhan biasa kakak tak akan pegang baju lagi utk menjahit. Ada tumpuan lain. Budak-budak yg mengaji pun kakak asyik ingatkan bulan ramadhan kakak tak ajar mengaji (kan ke rugi) tapi itulah kakak sebab sendiri kena concentrate di bulan ramadhan (kesian bebudak). Kalau boleh tak nak budak cuti tapi kakak memang tak larat siang kerja, balik masak, tadarus lagi, malam bangun, dekat sahur masak lagi (sebenarnya tak kuat iman).

    Kena didik diri kakak nie...

    BalasPadam
    Balasan
    1. MasyaAllah akak..saya minta maaf andai n3 kali ni buat akak atau reader yang lain terasa..(eh ada ke reader lain..perasan pulak *_@)..mungkin tindakannya sama tapi niat yang berbeza..ada buat persiapan awal supaya bln ramadhan boleh fokus pada amal ibadat..tapi tak kurang juga sebelum ramadhan..ramadhan..syawal digunakan untuk berbelanja sepenuhnya kak..kita perlukan masa untuk kita bersama DIA sahaja..supaya DIA pun akan sentiasa pandang dan dengar isi hati kita..akak career women yang workholick ni..moga segala apa yang kita lakukan diberkati.. kita sama-sama tarbiah diri akak...saya juga insan yang lalai...

      Padam
  2. Alhamdulillah, sangat stuju dengan entri ni awak...marilah kta muhasabah diri dan menerapkan dalam mentaliti kita...patutnya kta lebih teruja bulan ramadhan bakal membuka tirai,dimana bulan itu adalah bulan yang mulia dan banyak kebaikkannya. Lepas baca ni tak sabar rasanya nak tnggu bulan ramadhan...huuhu~

    BalasPadam
    Balasan
    1. terima kasih..alhamdulillah..tidak semua antara kita ini berpeluang menemui ramadhan thn ini..kerana ajal mendahului..dan kita ini amat bersyukur kerana Allah masih menghidupkan kita di muka bumi Allah ini..lantaran itu..peluang yang ada sewajarnya kita isi dengan 10001 kebaikan terutama dibulan Ramadhan kerana segala ganjaran pahalanya berganda :)

      Padam
  3. kadang2 tak sempat nak pergi majlis kawan2 kawen sebab jauh dan kekangan masa,,rasa tak sabar nak sambut ramadhan,xsabar nak topup ibadah,in sha Allah :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. lagi-lagi yang sudah berumahtangga..tidak boleh membuat keputusn sendiri sebalikya perlu bermuzakarah..sahabat dan saudara mara wajar memahami..yup..rindu Ramadhan..kerana tahun mendatang belum tentu kita menemuinya lagi..mungkin ini yang terakhir..wallahuaklam.. :)

      Padam
Terbaru Lebih lama