..``R`` KuAsA ``4``..


بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم

Wah banyaknya cerita kartun ni..best semuanya..yang sangat sangat di minati oleh kanak kanak dan remaja serta dewasa purba??banyak sangat..tak cukup kat tv..cari lagi CD/DVD di kedai kedai bekaitan..dari upin ipin,,boboiboy yang made in Malaysia sampai la cerita kartun made in Jepun..jauh tu melancong ..sambil tu melencong la..mana tak melencongnya tengok kartun sampai lengahkan solat..haaaaah betul tak??bukan yang sedang membaca ni tapi orang afrika tu ha..

wah bila sebut cerita kartun..masing masing teruja ye..bulat biji mata..tu yang sukalah..seronokkan..kadang kadang kita lebih seronok daripada kanak kanak..kita lebih daripada mereka..kalau mereka tergagap gagap nak menyebut..kita laju yang amat..tapi bagi kanak kanak yang fanatik kartun..jangan terkejut ngigau pun sebut sebut..semuanya dalam minda..tidak semua cerita kartun yang disiarkan sesuai untuk ditonton oleh kanak kanak bawah umur,jadi ibu bapa sewajarnya memantau setiap hiburan yang menjadi input kepada anak anak ini..

sebelum tu pantau dulu diri kita ni ha..maklumlah anak anak ini umpama kain putih wadah segala pengisian..baik inputnya maka positif la hasilnya dan sebaliknya..tak mau lah generasi akan datang yang tidak berkualiti kerana merekalah pelapis negaratak gitu J cewah..kalau cerita kartun mahupun hiburan keduniaan ibarat dihujung jari telunjuk yang tirus dan lurus..harap harap hiburan untuk rohani dan batiniah tidak dipinggirkan dan diabaikan tak kira golongan anak anak atau kita kita ni..

kitakan contoh untuk mereka..tak gitu..dari kecil pupuk minat pada mereka ini dalam bidang keagamaan supaya mereka menikmati kemanisan Jannah Allah kelak..kalau boleh biarlah hebat dalam beragama dan mantap dalam mengurus urusan dunia..kalau  lidah itu mampu dan fasih menghafal dialog ala ala kari berapi hotnya cerita atau babak yang digemari.. hakikatnya kita atau anak anak tak tahu langsung pun apa maknanya..tapi tak perasan pun macam korean atau mat salih celup..hihihJ..nampak real you..dan apalah salah kiranya basahkan bibir lidah dan mulut kita kita ni serta anak anak tu dengan kalam Allah..

ada jugakan rancangan hiburan kanak kanak berbentuk keagamaan..kalau sebulan boleh habis baca 4 atau 5 buah buku cerita..wah hebat tu..ala nipis je pun..mana tak terrornyakan..good membaca gudang ilmu..cuba terapkan semangat sebulan khatamkan sebuah buku Iqra..secara berperingkat..boleh tak?bolehkan.. aaa,,baa,,taa,,haa,,hii,,huu..zaa,,zii,,zoo..amboi panjang muncung tu..eh kita dah dapat pahala mengajilah walau cuma sebut satu huruf..tahniah..tepuk tangan mata kelip sikit.. J..

kehidupan yang singkat ini biarlah seimbang..dunia dan akhirat..kita mencari akhirat dari dunia lagi..kita tempah syurga pun daripada dunia lagi..walaupun ada anasir yang cuba merobek robek keimanan kita,kesabaran kita dan ketaatan kita kepada Allah..jangan sesekali mengaku kalah..jadi juara pada pandangan Allah..macam mana nak jadi juara..tengok cerita kartun banyak banyak??eh bukan la..

jadi anak yang soleh dan solehah..kerana restu ibu bapa itu bermakna redhanya Allah sentiasa..bila redha dan restu itu bersatu maka sumber rezeki kita akan semakin luas dan banyak..dengan syarat usaha doa dan tawwakal..maka kehidupan kita akan sentiasa di rahmati..berhibur itu tidk salah..yang menjadi kesalahan apabila berhibur melebihi batasan agama..

wassalam
Previous
Next Post »

10 comments

Write comments
February 7, 2013 at 6:13 PM delete

kadang2 resah memikirkan dah cukup ajaran, didikan untuk anak2 ke, harap Allah sentiasa bantu untuk jadikan dia yang terbaik.

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
February 8, 2013 at 8:30 AM delete

insyaAllah mudah2an Allah sentiasa membantu semua ibu bapa agar mudah dan lancar dalam urusan mendidik anak2.. :)

Reply
avatar
Kakzakie
AUTHOR
February 8, 2013 at 10:28 AM delete

Betul mendidik anak sedari dlm kandungan. Salah didik sendiri menyesal.

Rumah kakak sebab itulah tak ada astro. TV bukan gadjet penting sangat. Jam 7:00 petang kena off tv. Sebab tak lama dah nak maghrib, selesai solat ramai anak-anak dah dtg rumah kakak utk mengaji. Selepas itu anak kakak pula ada homework. Kalau cuti sekolah haaa.... memang agak panjanglah mereka menonton. (cuma sedihnya kenapa ada rancangan Melayu disiar pada waktu maghrib). Sendiri kena pantau keluarga masing-masing.

Kena fikirkan bersama...

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
February 8, 2013 at 2:45 PM delete

Ada rancangan yang melalaikan,ada juga yang menambah ilmu,,cuma kita kena lebih bijak memilih kerana kita ada pilihankan kak..dengan kepelbagaian siaran..ibu bapa dan anak2 mesti lebih tegas dan kuat semangat untuk disiplinkan diri..dan yang paling penting sentiasa hormatkan bila tiba waktu solat..

Reply
avatar
nadia farhana
AUTHOR
February 14, 2013 at 11:52 AM delete

nice....alhamdulillah ibu bapa yaya bagi didikan sempurna

Reply
avatar
krole
AUTHOR
February 14, 2013 at 9:31 PM delete

kadang2...eh? bukan...selalunya manusia leka dengan dunia kala ini, sebab terlampau byk hiburan hingga diri sendiri tak sedar terpesong...mana taknya...tengok kartun sampai leka...hngga tertinggalnya perintah Allah swt.

Reply
avatar
Kakzakie
AUTHOR
February 15, 2013 at 11:33 AM delete

Sesaja kakak dtg menjenguk
Moga diberi kesihatan yg baik..

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
February 15, 2013 at 12:07 PM delete

alhamdulillah..syukur..jg hati mak ayah tau..selalu doakan mereka juga ye adik yaya :)

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
February 15, 2013 at 12:11 PM delete

kitakan suka yang happy2 je..yang simple2 je,yang mudah2 je..jadi tak mustahil ambil mudah dan pandang ringan pada yang berat hukumnya..nauzubillah..moga kita bukan dalam golongan itu ye mr krole..ameen :)

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
February 15, 2013 at 12:12 PM delete

subhanallah..syukur akak sudi ziarah..alhamdulillah sihat kak..moga akk sekeluarga juga sihat ye :)

Reply
avatar

Sepatah Dua Kata Kalian Amat PC Hargai..TERIMA KASIH.. EmoticonEmoticon