~~kUnFaYaKuN**ALHAMDULILLAH~~


بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم

Sekurang kurangnya sekali seminggu..khamis malam jumaat..kalau dapat hari hari lagi baik..lagi cap jempol la..lagi terbaik..betul tak?kalau satu perkara yang baik..kita ulang setiap hari..kan afdal tu..dapat pahala banyakkan..semua orang nak pahala banyak banyakkan..tunjuk jempol sikit.. J terima kasih..yang senyum senyum..tongkat dagu..kelip kelip mata..ermm kenapa tu..eh telinga tiba tiba gatal tu..nyamuk sesat termasuk telinga ke..alololo..ok..kalau minggu ni dah terlepas atau terleka..mulakan daripada hari ni..boleh?

mula apa?mula amalkan membaca SURAH YASIN la..haiishhh..hati kepada Al Quran..eh tadi senyum..ni kenapa masam pulak..jangn la gitu.. J sikit..ha pahala dah dikreditkan dalam akaun belah kanan..suka tak?..segala usaha perlu disertai dengan doa dan tawakkal..dan salah satu doa kita adalah dengan mengamalkan membaca surah yasin..insyaAllah permohonan dan hajat kita Allah kabulkan..lambat atau cepat itu urusan Allah SWT..siapa kita untuk buruk sangka kepada Allah..

susah senang kita,,sihat sakit kita..untung rugi kita..semuanya daripada Allah..semuanya telah Allah tentukan..tiba tiba hati kita nakal berbisik..akal kita gedik menyangkal..begitu begini..kenapa macam tu,,kenapa tak macam ni..dia boleh dapat kenapa kita bayang pun tak ada..kenapa dia siang ikan bilis dapat 2 mangkuk,,kita setengah mangkuk saja..la sambil siang ikan bilis sambil masuk mulut..layak sangat la kalau dapat setengah mangkuk pun..sebelum exam tidur 2jam je..kawkaw ulangkaji pelajaran..mata ni bukan jadi mata panda lagi..dah macam mata lalat tersembul dari kelopak mata ni ha..lalat tengok pun sedih..

tiba tiba dapat C..hauumm..mengaum dibuatnya..jelas lagi nyata..terimalah hakikat..kita ini manusia biasa,,terlalu banyak kekurangan,,terlalu banyak kelalaian..dan seringkali buruk sangka kepada Allah..usahalah sedaya mana,,buatlah apa sahaja,,dan bila Allah mengatakan KUNFAYAKUN sama ada berlakunya kebaikan ataupun musibah..maka kita mesti bersiap sedia untuk redha dan sentiasa mengucapkan kalimah ALHAMDULILLAH..

jika kebaikan yang datang pada kita itu satu rahmat dan nikmat..andai musibah melanda itu bukan penyeksaan tapi ujian..disebaliknya ada kemanisan..jangan sesekali kita pertikai apa yang telah tersurat tapi teruskan usaha moga Allah ubah kepada yang lebih baik andai pada takdir kita yang tersirat itu sedikit kepayahan..

berserah setelah puas berusaha,berdoa dan bertawakkal itu adalah lebih bermakna daripada langsung tidak berbuat apa apa..Allah pandang setiap usaha dan perit jerih kita..asal sentiasa berpaksi pada jalan Allah..kerana Allah..ayuh kita lontar hati dan jiwa kita ke satu daerah yang bernama REDHA..ALHAMDULILLAH J

wassalam
Previous
Next Post »

8 comments

Write comments
krole
AUTHOR
February 20, 2013 at 12:22 PM delete

suka sgt ngan entri wak ni...byk boleh kta belajar...kerna manusia ni bla susah mudah mneyalahkan takdir walhal Allah sedang menguji...dan bila senang mudah lupa akan datangnya rezeki tu dari mana? banyakkanlah berdoa kepadaNya

Reply
avatar
Kakzakie
AUTHOR
February 20, 2013 at 1:24 PM delete

Wamakaru wamakarallah... kita sekadar mampu merancang tapi perancangan Allah yg terbaik. Bila Kunfayakun dariNYA tak ada daya kita utk menidakkannya. Redha kerana setiap yg terjadi pasti ada hikmah tersembunyi. Tapi jgn pula duduk/baring rilex pakai tunggu - doa usaha kena ada tanpa rasa jemu.

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
February 20, 2013 at 2:40 PM delete

terima kasih ye mr and mrs krole..biasanya begitulah ragam manusia..ada juga yang susah senang tetap sabar dan bersyukur tapi sayangnya lebih ramai yang takbur bila senang menjelma,,lupa masa kabur ketika dalam kesusahan..janganlah sampai Allah murka..kelak diri sendiri merana..nauzubillah..moga Allah selalu bimbing kita ke jalan yang benar..ameen..

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
February 20, 2013 at 2:44 PM delete

betul la kak..ketentuan dan takdir Allah itu pasti..tapi kita berusaha dulu kemudian baru berserah kepada Allah..Allah pun tidak suka kepada hambanya yang tak suka berusahakan kak..kadang2 satu ujian Allah boleh mendatangkan beberapa kebaikkan untuk kita..baiknya Allah..jadi kita tak boleh buruk sangka dengan Allah..ameenn..

Reply
avatar
mamapp
AUTHOR
February 20, 2013 at 4:18 PM delete

alhamdulillah.. thanks ye for perkongsian ilmu

Reply
avatar
Selipar Putih
AUTHOR
February 20, 2013 at 6:58 PM delete

muhasabah diri yg leka sgt2 ni

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
February 21, 2013 at 9:48 AM delete

Yang baik itu daripada Allah..yang kurang itu dari kelemahan dan kesilapan saya :) moga kita saling mengingatkan.. :) amen..

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
February 21, 2013 at 9:52 AM delete

sama2 kita muhasabah diri ye dik :)

Reply
avatar

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH.. EmoticonEmoticon