WarNa..


بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم

Siapa ada koleksi warna kegemaran..sila angkat tangan!!..syukran..ok turunkan tangan..jangan angkat tangan lama lama..jiran sebelah pengsan nanti..semua orang ada warna kegemaran..paling tidak pun hitam atau putih..macam zaman dulu dulu..hitam putih..bersyukurlah walau sekadar hitam dan putih..itu pun warna jugakan..walaupun ada antara kalangan kita ni buta warna..tu sekadar pada pandangan mata kerana tidak dapat membezakan warna..tapi tetap ada pilihan warna kegemaran..

biasanya kita aplikasikan warna kegemaran melalui koleksi barangan kesayangan..warna ini juga kadangkala dijadikan sebagai satu kaedah rawatan terapi untuk minda dan emosi seseorang....melalui warna kegemaran juga dijadikan solusi untuk mentafsir peribadi seseorang..ada orang suka sangat warna pink..jambu you..so sweet gitu..jadi segala apa barangan peribadinya pasti berwarna pink..pakaian,perhiasan,kenderaan..ermm sampaikan pasangannya juga mesti yang suka warna pink..aauww..sanggup berbelanja besar demi memenuhi keinginan.. kalau la boleh di ubah warna mata putih itu,,kulit yang cantik mulus tu..haii memang pink la jawabnya ye..eh tu dah macam pink panter la pulak ye..

ada pulak yang suka warna biru..setiap hari suka mendongak melihat langit..bila tanya kenapa kerana langit biru..tenang katanya..sampai bengkak tengkuk..pantang ada masa terluang pergi tepi pantai..kerana warna air laut biru.luas terbentang..mendamaikan..betul..tapi jangan duduk tepi pantai merenung lautan sampai termenung dan mengabaikan solat..warna ini biasanya mempunyai difinisi tersendiri mengikut penggemar warna tersebut..

ada orang suka warna oren sebab suka makan buah oren katanya..eh..ada orang suka warna kuning sebab nakkan aura diraja pulak..wah ni memang bersemangat..silap silap setiap hari keris terselit di pinggang..kalau tak pun parang kontot..pantang ada yang datang..asyik bersilat saja kerjanya..pengabisnya tertikam ibu kucing bunting tengah tunggu hari nak beranak..semua itu terpulang pada masing masing nak pilih warna apa..hak memilih hak kita..jangan la marah kalau sahabat kita juga suka warna yang kita suka..apa salahnya share warna kegemaran..

tidak salah kita mempunya warna kegemaran..dan kegemaran kegemaran yang lain..Baginda Rasulullah SAW juga ada warna kegemaran baginda**Annas bin Malik mengatakan,,Rasulullah SAW suka akan warna hijau..Imam Al Ghazali dalam Inya`Ulumiddin berkata,,yang amat disukai oleh Nabi SAW ialah warna putih..menurut sahabat Nabi pula..adakalanya Nabi SAW sekali sekala akan memakai serban bewarna hitam apabila hadir ke masjid..begitu juga adakala Nabi memakai pakaian bewarna merah hati**..namun Nabi SAW tidak pernah berlebih dalam setiap perilaku,tindakan dan percakapan baginda..ini lah yang perlu kita contohi dan adabtasikan dalam kehidupan seharian kita..kitakan sayang Nabi SAW..perbuatan Nabi itu sunnah yang sunat untuk kita praktikkan..

dalam fanatik terhadap sesuatu itu biarlah bersederhana dan cukup ia sekadar sampingan dan bukan terlalu obses..kesungguhan dalam melakukan sesuatu perkara itu sememangnya sangat baik namun jika melebihi batasan ia akan bertukar menjadi suatu beban..Allah tidak suka kepada hambanya yang melakukan sesuatu itu keterlaluan ..

Wassalam
PeRdU cINta

Lifestyle Personal Blog - Menjaga rasa cinta.Pengalaman diolah menjadi artikel. JUA AZURA | ISTERI & BLOGGER | ASAL BATU PAHAT JDT | UNTUK REVIEW : EMAIL KE teratakcomelkita8384@gmail.com twitter rss instagram facebook

14 Ulasan

TERIMA KASIH selalu menyokong PERDU CINTA

  1. yeahh betul tu suka biar berpada dan jngan terlampau obses :)
    btw saya suka kaler oren hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. besederhana sahaja kan tu lebih baik..comel colour oren tu..suka makan buah oren tak?kaya vitamin c tu elok untuk mata dan pelawas..hihihihi :)

      Padam
  2. yes iman suke kale hijau..sme dgn rasulullah ^_^

    BalasPadam
    Balasan
    1. ikut sunnah tu..alhamdulillah..besar pahalanya iman..:)

      Padam
  3. ada...! and angkat tangan ni..! hihihi...warna kegemaran aku hitam dan putih~

    BalasPadam
    Balasan
    1. ok terima kasih..cukup turun tangan tu..kesian mrs krole..hihihih..gurau..klasik tu hitam putih..

      Padam
  4. semua warna ada daya penarik tersendri... tapi paling mis suka warna pink... hehehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul la kak mia..saya like soft colour..biru..pink..putih..wah banyak nih.. ::)

      Padam
  5. betul2 berpada2 jangan terlebih2 :) thanks ingatkan

    BalasPadam
  6. akak pun ingatkan diri sendiri juga adik..sama2..kita saling berpesan2 ye.. :)

    BalasPadam
  7. sempoi but nice entry...i like x3
    teringat kate seorang sahabat "alang-alang dah wat biar sungguh-sungguh"
    but u benda yang sepatutnye lah..hehe
    btw PeRdu ciNta thank 4 this entry...

    BalasPadam
    Balasan
    1. masyaAllah..terima kasih sudi baca dan sudi tinggalkan kata2 manis..alhamdulillah..bersungguh2 pada perkara yang bertepatan itu tidak salah malah digalakkan..you're welcome..

      Padam
  8. suka biru.. tapi xde la sampai nak dongak langit... hehehe..

    BalasPadam
    Balasan
    1. itu masih ditahap selamat la kiranya adik..hihihi..alhamdulillah..

      Padam
Terbaru Lebih lama