ZaHirIaH<<..>>BatiniAh


بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم

Hai apa khabar kalian semua..senyum la.. J terapi yang membantu urat dan otot dipipi bersenam..lagi satu kalau rajin mengunyah pun ye juga..sebab tu ada orang suka sangat mengunyah gula gula getah setiap masa..kecuali waktuwaktu tertentulah yang memang tidak boleh makan atau mengunyah sesuka hati..betul tak..contohnya sedang tidur..kecuali ngigau mimpi makan sesuatulah..tengah solat..batal solat..dalam tandas atau dalam bilik air..hehehe..setuju?..good..alhamdulillah..thank you.. :)

Tapi tulah lain orang lain caranya..ada orang berpendapat nak menilai orang ni kita boleh tengok melalui lurannya sahaja..yang dalaman tu..maksudnya hati budi..akhlak..pemikiran dan lain lain tu boleh di abaikan saja..tak begitu penting dan utama..kenapa senyum bila sebut dalaman..eh..eh..eh..ke sungai pulak dia ye..tak mo..tak mo..tak mo..tak elok tu..luruskan niat dan hati ye saudara saudari sekalian..hehehe..dan bagi sesetengah orang pula..setiap sudut perlu di ambil kita..luaran..dalaman dan sebagainyalah..wah ni kategori ``detail``..tidak kurang juga yang membuat kesimpulan,,apa yang terpapar pada luaran itulah cerminan dalaman orang tersebut..yup ada logiknya..

tiada manusia yang sempurna hanya Allah sahaja pemilik kesempurnaan itu..manakala manusia hanya boleh berusaha menuju ke kesempurnaan itu..maksudnya berusaha untuk memperbaiki diri dari masa ke semasa sahaja..mengikut landasan dan fitrah yang kita ini adalah manusia biasa..baiklah..untuk menilai manusia ini terlalu sukar kerana kita ni boleh berubah bila bila masa saja..daripada kurang baik kepada yang lebih baih..ha ni ok..tapi jangan la dah memang elok..bertukar pula kepada yang kurang baik..ha ni bahaya..lihatlah pada pengakhiran hayat orang tersebut,,selagi ada waktu,,peluang tetap ada..insyaAllah..

jangan bertukar jadi ultraman,batman,superman sudah..ke cicakman..kalau ada 5 orang di beri tugasan menilai sebuah lukisan..wah macam-macam la tafsiran yang keluar..yang pelik,,yang aneh..yang ganjil..semua ada..lengkap padat dan tepatlah..10 bintng :) itu pada mata dan pendapat masing-masing..ini bermakna 1 lukisan  5 tafsiran..amboi pening ni..jangan pening sampai termuntah pula ye..susahkan nak menilai..sesetengah orang kata rupa itu tak penting..yang penting hati budi..dan tak kurang juga yang kata apa-apa pun rupa dulu mesti pada tahap cun woooo yang lain tu tak apa sebab orang tengok muka dulukihhkihkih..kenapa garu kepala tu??gatal ke pening..betul la bila jumpa orang mestilah tengok muka dulukata salam perkenalan..betul tak..

``rupa yang cantik ditambah akhlak yang baik itu lagi bagus (sambil angkat jempol/thumb up la)..tapi dulukan akhlak atau perangainya dulu..rupa paras tu bonus,,ala macam orang kerja..tiap bulan kan dapat gaji sikit ke banyak ke tapi dapatkan..ha dapat bonus ye alhamdulillah boleh simpan lebih...ada rezeki adalah..tak dapat jangan kecewa kerana akhlak tak pernah tua dimamah umur..tapi muka kadang-kadang tua dulu sebelum umur..biar sakit mata..daripada sakit hati..hati ni akan ajak mata kita jadi suka sebab akhlak baik mata pun sejuk nak tengok..tapi kalau sakit hati..cantik ke lawa macam mana pun..tak ada perasaan nak pandang..``inilah kata-kata  Allahyarhamah nenek/nyanyei (gelaran bahasa jawasaya..

sebenarnya zahiriah dan batiniah perlulah seiring..faktor ini bukan fokus dalam soal mencari jodoh semata mata sebenarnya..dalam mencari kawan dan sahabat baik juga begitu..andai kita bersahabat dengan insan yang baik akhlaknya insyaAllah kebaikkannya itu juga dapat mempengaruhi kita ke arah kebaikkan..dan seandainya sahabat yang kita cari itu kurang baik tingkah lakunya tidak mustahil jika kita sama-sama terjerumus dalam kancah kesilapan..seharusnya kita wajar bijak memeilih kawan..wajarkah kita memilih?? ya..

kita sama-sama perbaiki diri..tiada sapa lebih baik atau siapa lebih bagus..sama-sama muhasabah diri..tambah kebaikan apa yang kurang..tiada niat untuk mengata atau memperkecilkan sesiapa mahupun memalukan orang lain..tegurlah andai saya tersilap..kita ini hamba Allah..Dia yang cipta kita..mintalah apa sahaja pasti Allah tunaikan ..Cuma bila masanya itu menjadi rahsia..wasatiah(bersederhanalah) dalam segala urusan..insyaAllah hati menjadi tenang..

wassalam ..
Previous
Next Post »

1 comments:

Write comments
Anonymous
AUTHOR
June 4, 2013 at 8:07 PM delete

Assalamualaikum... mau nanya, zahiriah itu apa yah?

Reply
avatar

Sepatah Dua Kata Kalian Amat PC Hargai..TERIMA KASIH.. EmoticonEmoticon